Fackets anställda behöver hjälp av facket mot facket?

Publicerad 16 september, 2009

Bild: stock.xchng

Skolvärlden ska försvinna. Eller läggas ut på entreprenad som det så vackert heter. Bli ett månadsmagasin med mer "djup" för att fejsa den moderna tid vi nu lever i. Tidning och tillhörande webb ska upphandlas och produceras av externa producenter.

De som arbetar på Skolvärldens redaktion får inte följa med. Förbundsordförande Metta Fjelkner har tidigare varit missnöjd med att inte ha blivit intervjuad tillräckligt mycket i samband med viktiga skolpolitiska händelser. Sedan ändrades avtalet. Nu blir tidningen inte ett informationsblad, som hotades med först, utan ett månadsmagasin istället. Varför det nya månadsmagasinet inte kan göras av befintlig personal vill inte Metta Fjelkner gå in på.

Kerstin Weyler, chefredaktör för Skolvärlden, har inte varit involverad i förbundsledningens planer för tidningens framtid.

MBL-förhandlingar om vad som ska hända med Skolvärldens personal, sammanlagt 10 personer, pågår.

Så kan det gå. Till alltså. Så som i skolvärlden så och i fackförbundsvärlden.

Jon Lindholm