”Lyd, eller vi lägger ned er!” Vilket maktsprÃ¥k, Fjelkner!

Publicerad 23 januari, 2009

Bild: Stock.XCHNG

Nu kräver ledningen i Lärarnas riksförbund att ordföranden Metta Fjelkner skall intervjuas varje gång medlemstidningen Skolvärlden skriver om skolpolitiska frågor. Man vill även få styra och avgöra vilka evenemang som skall bevakas och hur ofta tidningen skall skriva om förbundets interna föreningar – frågor som i varje obunden och självständig tidning bör vara ansvarig utgivare och chefredaktörens sak att avgöra och då utifrån rent journalistiska principer.

Dagens Skola vill här citera Ordförande Mao Fjelkners egen syn på saken:

– Visst ska den (Skolvärlden) vara självständig, men samtidigt så är det förbundets tidning. Om vi ska ha en tidning där ordföranden inte kan uttala sig då behöver vi inte ha någon tidning alls, då kan vi ha ett informationsblad istället. Vi ser över hela vår kommunikationsplan nu, däri ligger frågan om vi fortfarande ska ha en tidning. Det är ännu inte bestämt.

Alltså – lyd eller vi lägger ned er! Ett naket maktspråk fjärran från de demokratiska värden som skolan och förhoppningsvis även LR ska stå för.

Helena Giertta, chefredaktör och ansvarig utgivare för journalisten skriver i sin ledare att hon blir rädd när hon läser Fjelkners uttalande och hoppas att LR:s ordförande "tar sig samman" och upphäver riktlinjerna. Giertta skriver vidare:

"Det som är extra sorgligt i just Skolvärldens fall, är att det är lärare som berörs. Lärare som bland annat ska lära ut vikten och betydelsen av fri och oberoende press, vikten av demokrati och yttrandefrihet. Att det förbundet kan ha en ordförande som är så okunnig är mer än sorgligt –  det är en skandal. "

Dagens Skola kan bara hålla med och önskar en kraftfull debatt i frågan…

Jon Lindholm, Dagens Skola