Skriv en krönika!

Publicerad 1 augusti, 2008

Har du åsikter om skolan? Vill du ha ett ord med i laget? Vill du berätta om egna erfarenheter – bra eller dåliga? Skriv en krönika till oss. Lärare, elev, förälder, politiskt aktiv eller inte, glad eller arg amatörtyckare – du är välkommen!

Har du en hemsida eller en blogg så publicerar vi den under din byline.

Så här gör du:

• Skriv en krönika/debattartikel på ca 1500 – 3000 tecken.
  • Bifoga gärna en porträttbild av dig själv. (Obs: inget krav)
  • Svara på följande frågor:

Namn

Bor

Yrke/studerande

Eventuell din bloggadress

Mejla allt till: kronika@dagensskola.se

Lycka till!

4 kommentarer till “Skriv en krönika!”

1. Eva Roxeheim

Jag är tjänstledig språklärare på lärarlyft och bor nu på Gotland. Jag hörde just på P1, idag att rektorer i vissa kommuner erbjudits 4.000:- extra i månadslön om de lyckas få fler elever att uppnå godkänt. Varför har vi pedagoger ett så fegt fackförbund, det är vi lärare på golvet som ska triggas med bonusar, vi pedagoger skulle egentligen ha 10.000:- mer i lön per månad om vi skulle ha den status vi faktiskt är värda internationellt och marknadsmässigt. För 15-20 år sedan låg riksdagsledamöterna på samma lön, så är inte fallet idag, vad har hänt? Vissa har inte ens akademisk utbildning.

Vi har en lång akademisk utbildning dessutom med studielån. Vi arbetar på Sveriges största arbetsplats med ett oerhört ansvarfullt arbete. Våra elever är vår framtid, hur ska vi kunna motivera dem och vara en förebild om vår status är så låg. Soparbetare i Stockholm med 37.000/månad hotade med strejk förra året för att de ville ha högre lön. (De har inte studielån att betala.)

Anta utmaningen Sveriges politiker i skoldebatten och visa att vi har ett viktigt uppdrag! Tänk om alla lärare och pedagoger skulle strunta i att rösta i protest att ni inte värdesätter vårat arbete.

Vi har att samhällsbetydande jobb precis som vård och polisväsende. Uppmuntra oss att göra en viktig insats för Sveriges framtid, eleverna ska bli upplysta medborgare med framtidstro och vilja att skapa ett bättre Sverige.
    Det gäller att långsiktigt säkra Sveriges framtid genom att indirekt få elever att lyckas nå målen som senare skapar arbetstillfällen och sysselsättning.
    Jag förutsätter att ni politiker vill visa god vilja att vi gör ett betydelsefullt jobb!
    Med vänlig hälsning, Eva