Lärare i riskzonen?

Publicerad 27 augusti, 2008

En sönderstressad förskolelärare har fått sin hjärnblödning fastställd som yrkesskada. Månne en tankeställare för politikerna när de sitter och fnular över hur lärarna ska belastas med arbete i framtiden?

3 kommentarer till “Lärare i riskzonen?”

1. Jessica

Jag har själv varit med om detta, fast minus hjärnblödingen. Jag jobbade i några månader som ensam fast anställd med bara vikarier. Hade ensamt ansvar för hela barngruppen, allt pappersarbete och alla föräldrakontakter. Det slutade för min del med panikångest och en rejäl sjukskrivning.
    Arbetar fortfarande som lärare i förskolan, men säger hellre upp mig än att sätta mig i en liknade situation igen. Det gäller att stå på sig och inte tolerera vilken arbetsbelastning som helst. Det gäller att säga nej till massor av saker och hela tiden hålla koll på sin hälsa. Läraryrket är tyvärr i dag i grund och botten ohälsosamt och politikerna måste tänka helt om.

2. Kettil

Arbetsbelastningen är en nyckelfråga för skolan. Min uppfattning och erfarenhet är att de flesta uppgifter lärare har är viktiga men alltför många. Vi ska vara i klassrummet jämt, hålla kontakt med hemmen, ge relevant och detaljerad skriftlig feedback, ägna timmar åt fostrande samtal för att förebygga mobbing och skapa en positiv atmosfär, dokumentera kunskapsutveckling, individualisera undervisningen, utveckla skolan som helhet, pilla med scheman etc etc. Och då har jag inte nämt planera de dagliga lektionerna och hålla ämneskunskaperna fräscha. Det är helt enkelt för mkt att begära av en enstaka människa. Vad gör facket? Tänker politikerna ens på den här aspekten när de sitter och hittar på nya uppgifter för lärarna?

3. Ulla

Ja vad trist att det ska gÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ngt… själv har jag fÃ¥tt stressrelaterat utmattningssymtom och fibromyalgi. Själv anser jag att det är en arbetsskada och har nu överklagat upp till kammarrätten för prövningstillstÃ¥nd i ärendet.
    Filosoferar och undrar för mig själv hur många vi är som har arbetsrelaterade sjukdomar som inte klassas som arbetskador ens.

Stressen i arbetsmiljön i barnomsorg och skola är extrem idag, egentligen borde alla anställda gÃ¥ hem. Fast sÃ¥ kan man ju inte göra dÃ¥ man behöver en inkomst… synd.

Under min nu fyraÃ¥riga rehabilitering har jag blivit omplacerad varje läsÃ¥r och blev lovad en tillsvidare placering pÃ¥ fritidshem – äntligen! Döm om min förvÃ¥ning dÃ¥ jag insÃ¥g att sÃ¥ var det inte alls… sÃ¥ nu fÃ¥r jag strida även om detta… ja jag har alltsÃ¥ tillsvidareanställning i grund och botten, nu gäller det en placering tillsvidare pÃ¥ ett och samma ställe.
    Inte sÃ¥ kul att som stress-sjuk ideligen bli omplacerad, lära känna nya kollegor, lära in nya rutiner, öva in alla barnens namn om och om igen Ã¥r efter Ã¥r… rehabilitering? Ja, det kallas sÃ¥… suck.

Det kan inte vara nyttigt för människor att ideligen behöva byta anställningsplats, fÃ¥ nya kollegor, omorganiseras… det om nÃ¥got skapar stress.

Trist för förskolläraren som fick hjärnblödning, men skönt att hon fick sin livränta iallafall!