AB listar nu de skolor som har bäst och sämst genomsnittsliga betygspoäng i landet. Varför? Tja, de brukar göra så, titt som tätt, tidningarna. Så att eleverna liksom vet vad de skall söka sig om de vill ha bra betyg.
AB listar nu de skolor som har bäst och sämst genomsnittsliga betygspoäng i landet. Varför? Tja, de brukar göra så, titt som tätt, tidningarna. Så att eleverna liksom vet vad de skall söka sig om de vill ha bra betyg.
19 december, 2008 - 12:15
Nu listade de visserligen bara de kommuner som hade bäst respektive sämst betyg och inte nämnde några specifika skolor.
19 december, 2008 - 01:12
AB:s rubrik ”Här finns de sämsta skolorna” innebär att 1:a april tidigarelagts ordentligt.
Det är väl känt att elever med bästa studieresultaten gått ut teoretiska natur- eller samhällsvetenskapliga programmen /NV & SP/. På Danderyd gick alla eleverna på NV & SP (snittbetyg 15,8) men man hade därutöver 256 elever på specialutformade program /SM/ (snitt 16,6). Ettan Öckerö hade samtliga elever på SM men inga på nationellt program!
Sämst var Essunga. Det redovisade resultatet bygger på så lite som 4 (fyra!)elever på Naturbruksprogrammet /NP/. Man kan då inte påstå att Essunga hade en egen gymnasieskola. Munkedals 61 elever gick alla ut Industri- och Naturbruksprogrammen.
Dags för AB att be om ursäkt för tokigt tolkad statistik?
Dubbelnalle
19 december, 2008 - 01:18
Crax! Du har helt rätt. Slarvig läsning! Men man blir liksom litet blasé eftersom den där artikeln brukar dammas av med jämna mellanrum och publiceras i AB och Expressen litet titt som tätt. “Här finns bästa skolorna” och “Här är bästa skolorna”.
Men rätt ska vara rätt. DagensSkola tackar och bockar för läsförståelsehjälpen, Crax. 🙂
19 december, 2008 - 05:45
Denna typ av jämförelse säger aldrig någonting. De allra flesta skolor med höga slutbetyg har också höga intagningssiffror. I Stockholm till exempel så är ju de skolor som har turen att ligga centralt beläget de som får högst intagningssiffror. Att dessa då också har högst slutbetyg är liksom inte en revolutionerande effekt.
Det vore MYCKET intressant att göra mätningar på skolor kring elevernas reella utveckling. I en skola där elever går in med ex 11,0 i ingångsbetyg och går ut med 13,0 är i mina ögon alltid en mycket bättre skola än den som har 16,5 i ingångsbetyg och 16,0 (eller 16,6) i slutbetyg.
Kvalitet är det vi gör av de elever vi har. Att Zlatan skjuter i krysset förväntar vi oss men om Petter Hansson gör det tycker vi att det är fantastiskt. Det är, i min väld, så vi bör se på skolors resultat också. Alla de skolor som gör underverk med elever som tidigare inte har haft lätt i skolan. DÄR ÄR VINNARNA I AB’s tävling.