– Tyst i klassen! Annars skjuter jag!

Publicerad 16 augusti, 2008

Magister Löfvgren, dagens rastvakt!                            Bild: Stock. XCHNG

Den här gången visar den mänskliga dumheten upp sitt nollade fejs i det skjutglada Texas, närmare bestämt i det lantliga lilla skoldistriktet Harrold Independent, ca 25 mil nordväst om Fort Worth. Där har uppenbarligen skoladministratörerna inte alla hästar hemma. Där har blott reptilhjärnan fått hänga med till jobbet.

Där har man beslutat att lärarna ska utrustas med pistoler.

Majoriteten av de amerikaner som reagerat på nyheten har reagerat positivt. Många tycker att det bör bli en nationell policy. Det verkar inte som Gud välsignat the Greatest Nation on Earth så mycket på sistone.

Till jänkarnas försvar ska sägas att Kongressen har försökt förbjuda vapen i skolor. Men si det gick inte in the Land of the Free. Högsta Domstolen slog fast att det inte är förenligt med grundlagen att centralmakten på ett så storebrorsaktigt vis ingriper i delstaternas och kommunernas självstyre.

Trots det uppenbart vansinniga i denna policy, och trots det potentiellt tragiska konsekvenser den kan få, kan man inte låta bli att dra litet på smilbanden åt alla bilder som frammanas. Tänk på alla de lärare ni haft genom åren. Tänk er dem när de samlas på skjutbanan för fortbildning.

Hoppas nu att ingen tipsar major Björklund om Texasskolornas senaste pedagogiska grepp.

Kettil Mannerheim

2 kommentarer till “– Tyst i klassen! Annars skjuter jag!”

1. Janne

Jag tror att inte ens Björklund skulle gilla förslaget. Puffrorna är ju för klena. Ak-5 ska det vara! Skulle på sätt vis vara bra. Det är ju det enda vapen jag kan hantera något sånär.

2. Kettil

Ja, det har ju varit litet av Björklunds mission att lärare ska ha en mer naturlig auktoritet. Det ända konkreta policyresultatet av den intentionen blev att fröken numera snällt och vänligt har rätten att inkräva pipande mobiler av elever. Mjäkigt, Björklund! På med uniformen och ladda om!