Du är vad du har råd med, unge!

Publicerad 18 augusti, 2008

Skolstart. Det var pirrigt och nervöst. Jag minns det än idag, trots att det är långt över 20 år sedan. Skolväskan – okej, pennskrinet – okej, hårtofsarna – okej! Jag själv inombords – inte okej, utan jag hade många, många oroliga fjärilar i magen.

Å andra sidan hade ju mamma läst Alfons Åberg för mig så jag visste ju: den som skulle vara absolut mest nervös av alla i hela klassrummet var fröken! Det kändes tryggt.

Det slår mig dock att det är en helt annan kvällslektyr än lille Alfons som dagens föräldrar läser tillsammans med sina barn inför skolstarten 2008.

– Köp märkeskläderna ditt barn vill ha, så att han eller hon passar in och inte blir mobbat! råder oss en östermalmspsykolog på alltombarn i en artikel omgiven av blinkade rutor med klädkedjereklam.

"Allt för skolstarten: Uppropet är första chansen att göra ett gott intryck" läser jag sedan i Aftonbladet. Följt av ytterligare råd och tips:

"Här är höstens skönaste prylar!", "Så väljer du bärbar burk till skolarbetet" och "Budget eller lyx – välj bästa mobilen till ditt barn!"

Att glida in i ett helt nytt sammanhang med säkerhet och på direkten, att "vara någon" genom märkeskläder och prylar, är inte längre endast öronmärkt för tonåren och vuxenlivet. Barnens osäkerhet, oro och blygsel inför skolstarten skall nu lätt och enkelt shoppas bort och eventuell mobbing botas med en häftig laptop i skolväskan.

Som lärare är det inte direkt så att man jublar av lycka när man inser vilka ideal som verkar råda i barnfamiljernas Sverige. Kanske detta också kan förklara mycket av den psykiska och fysiska mobbing som förekommer på några av våra skolor. Allt som oftast läggs skulden på den overksamma och fega personalen i skolan – de som gör för litet och ser för litet.

Men kanske, i synnerhet nu inför skolstarten, skulle det vara rimligt att föräldrarna funderar litet på vilka signaler de själva sänder ut till sina småknoddar innan de sänder iväg dem till de där nonchalanta lärarna som inget ser och gör. Skolorna har lag på sig att ha utarbetat en antimobbingplan och de allra flesta skolor lägger ned mycket tid och engagemang i förberedande syfte för att motverka mobbing.

Och ni föräldrar..?

Kanske dagens föräldrar skulle ta och läsa litet Alfons på kvällarna, istället för att ägna så mycket tid till att vara medhjälpare till att skapa fejkade image-ungar till skolstarten. Det är både billigare och trevligare. Och skulle underlätta arbetet för oss lärare en hel del faktiskt.

Och budskapet: att alla kan vara nervösa en första dag i skolan som finns i Alfons, är också bra mycket mer sympatiskt än – "du är vad du köper!"

Filippa Mannerheim

7 kommentarer till “Du är vad du har rÃ¥d med, unge!”

1. bernur

Jag minns också det där Alfons-avsnittet, och att det hjälper. Lustigt ändå att det är Socialdemokraternas tidning som uppmuntrar till shopping som bot mot mobbning. Föräldrarna är viktiga som förebilder, men det känns så himla uppgivet från många håll.

2. Janis

Med all respekt, Filippa – för jag gillar verkligen det mesta du skriver, dina Ã¥sikter och att du inte är rädd att sticka ut hakan – är det en viss skillnad att vara förälder till äldre barn (ungdomar) och barn i Alfons-Ã¥ldern. Aftonbladets modebloggsartiklar vänder sig till de äldre, och hur mycket Alfons man än läst för barnen när de var smÃ¥, och hur mycket man själv är emot prylhetsen, sÃ¥ kan de dyra image-grejerna inte alltid undvikas! Du som förälder kan ha din (sunda!) Ã¥sikt om köphysterin, men att ungdomen, dottern eller sonen din, är den som ska stÃ¥ för din “kamp” är mycket begärt …
    Ska prylhetsen stoppas mÃ¥ste man vara mÃ¥nga vuxna som gör nÃ¥gon slags överenskommelse, och det skulle kanske fungera i en lÃ¥gstadieklass (men antagligen inte) där föräldrarna kommer överens, men bland äldre elever – nej, knappast inte! Vi lever i en värld där alla och allt ska konsumeras, det är vansinnigt – men att skylla pÃ¥ föräldrar som inte läser Alfons, det är att göra det lite enkelt för sig, tror jag.
    Synd att jag ska skriva först nu när jag argumenterar emot (och sällan skrivit något när jag håller med dig, vilket är ofta), men jag har just pungat ut onödigt mycket pengar på en skolstartspryl, så jag kände mig väl lite träffad .. ; )

3. Filippa

Janis! Du är alltid förlÃ¥ten, det vet du. Och visst har du en poäng. Men jag gillar den inte… 🙂

4. Kettil

Ett-Noll till din fjortis, Janis. Grattis, Janis Junior till din nya laptop, som du kan använda i skolarbetat (och de häftigaste dataspelen).

De attans små glinen vet vilka strängar de ska spela på. 🙂