NÃ¥gra spridda tankar om nya skollagen

Publicerad 16 juni, 2009

Den nya skollagen har presenterats och förvånande nog är jag – Björklundsskeptikern – faktiskt ganska nöjd över ett flertal av de förändringsförslagen. Inte alla, givetvis, men en hel del.

Till att börja med är det glädjande att man från högerhåll äntligen förstått att en skola – oavsett om den har ordet "fri" framför sig eller ej – är i stort behov av något så trist och traditionellt som skolsköterskor, psykologer, kuratorer och SYV:are. Och skolbibliotek! Förhoppningsvis är det sistnämnda då inte bara en bokhylla i kapprummet, för minst lika viktigt är att ha kompentent och välutbildad personal i biblioteket. Och förhoppningsvis innebär "tillgång till" att skolsyrran faktiskt finns på plats på skolan några dagar i veckan och inte på tisdagar mellan 09.00-09.30. Nåja, detta är detaljnivån men glädjande är som sagt att dessa funktioner över huvudtaget benämns som viktiga i det nya lagförslaget.

Elevernas rättighet till ett reglerat antal undervisningstimmar är också en viktig kvalitetshöjdning. I nuläget verkar ett antal friskolor enligt löpande-band-principen med morgonpass/eftermiddagspass (för eleverna alltså, inte för lärarna!)vilket innebär att många elever sover bort halva dagen istället för att plugga. Och frågan är vad man själv skulle ha gjort som sextonåring om man lämnades vind för våg med "egen förmiddagstid" att plugga på. Hänga på café kanske! Tack och lov hade man själv inte det valet.

Också elevers rätt till stöd och föräldrars rätt till överklagan och detta inte sker känns mycket genomtänkt och bra liksom Skolinspektionens ökade befogenheter. Hur nu det hela skall fungera i praktiken. Fler åtgärdsplaner/kontrollpunkter i pappersform i Skolpärmen löser inga problem.

Vad gäller de religiösa friskolorna tycker jag nog att den så kallade skärpningen är bra tandlös. Vad innebär det egentligen i praktiken att "all undervisning ska vara icke-konfessionell"? Tror man att man kan lagstifta bort skolans religiösa övertygelse? När skolor med religiös profil anställer religiösa lärare med en stark tro på vad som är bra eller dåligt att undervisa om så blir lagen såklart bara en papperstiger.

Några saker fattas dock som exempelvis möjligheten att läsa upp sina betyg på Komvux och ännu ett tankevarv kring avstängning av bråkiga elever. Detta återkommer jag om.

Tills dess – vad tycker ni andra?

Filippa Mannerheim