Lärare svårt att lära in det nya.

Publicerad 2 september, 2008

– Och det där med internetspråk och sånt där får ni läsa på i den där boken på litteraturlistan! Det kan inte jag!

Orden var min föreläsares, när jag läste svenska språket, 20 poäng på Universitetet. Och visst känner jag igen attityden från mina gymnasielärarkollegor. Språk, grammatik och stilnivå i all ära, men herre min Jesus när det kommer till det där svarta hålet som kallas "Internet" är det få som vet hur man skall skriva och tala.

Språkrådet kommer nu med skrivregler anpassade till den "nya" tekniken. I den senaste versionen av Språkrådets skrift Svenska skrivregler ges elektroniska texter stort utrymme. Bra, säger jag. Behövligt. Synd bara att skolan och undervisningen släpar efter så vansinnigt mycket på området.

"Min" skola är känd som en av de mest datortäta skolorna i Stockholm. Vi har ett mycket stort antal datasalar till eleverna, vissa öppna andra bokningsbara och alla lärare har en egen dator. Trots detta är många av mina lärarkollegor förvånansvärt skeptiska till att arbeta med datorer. Salsskrivningar bör ske i aulan. Skrivningar helst för hand. Så att det känns att det är allvar för eleverna.

Så dumt. Allvar är det först när vi i skolan anpassar oss efter det verkliga livet. Ni vet, det där utanför skolans väggar.

– Vad är det för fel med pennor? sa min kollega ilsket när jag talade om hur viktigt det var för oss lärare med fortbildning inom det område som eleverna, tragiskt nog, ofta behärskar bättre än oss lärare.

Bra fråga faktiskt. Pennor är bra, tycker jag. Det är snigelpost också. Fast telefoner kan funka de med, litet sådär i vissa situationer när man vill att det hela skall gå snabbare och mer effektivt. För att inte tala om e-post.

E-post, sms och bloggar kräver självklart ett helt annat språk än brev, essäer och romaner. Kanske på tiden att vi pedagoger pluggar på litet grand om detta.

För att vara lärare är vi uschligt dåliga och ovilliga på att lära in nytt.

Filippa Mannerheim

4 kommentarer till “Lärare svÃ¥rt att lära in det nya.”

1. T

Jag älskar datorer, men datoriserade skrivningar? Nej tack!

2. Filippa

Men käre tid… Du mÃ¥ste skämta, T! Du menar inte att du själv för protokoll handskrivet pÃ¥ ditt jobb? Eller att du sätter dig ned med penna och papper och skriver en arbetsansökan för hand? Eller att du, för den delen, skriver dina hemtentor, dina rapporter, dina utvärderingar och allt detta för hand?

Naturligtvis ska vi ha skrivningar i datasalar. Stäng ned nätet och lÃ¥t eleverna arbeta i verkligheten! Släng in en salstenta litet dÃ¥ och dÃ¥ om du tycker att det känns bra, men att jobba med datorer i skolan är inget som undergräver kunskap – snarare tvärtom. Jag förstÃ¥r verkligen inte vad du menar…?

3. Lasse Gustafsson

Varför denna skepsis?

Livet utvecklas varje dag, därmed ocksÃ¥ det skrivna ordets kommunikation. Idag hanterar jag all min skrivna kommunikation via datorn och har fÃ¥tt en mycket bredare mÃ¥lgrupp för varje skrivet ord. De “futtiga ord” jag sänder de postala vägen i kuvert, är ifyllda blanketter med namnunderskrift i bläck, samt gratulationskort.

Datoriserad kommunikation kräver inga nya regler, bara att DU lär dig hantera sprÃ¥ket rätt. Det Du behöver göra är att vÃ¥rda det lite mera. Slopa de lÃ¥nga omformuleringarna och skriva “direkt” till en mottagare. Strunta helt i de “populära ord och frasfras förkortningarna”, vilka ofta blir obegripbara för den oinvigde.
    Skriv klart, kort och lätt gripande.

Du ska lära dig att hantera tekniken, sÃ¥ att Du anpassar dukomentbredd, textstorlek, typsnitt och stilart. Utnyttja “ny rad” oftare och lÃ¥t det skapas nya stycken med tomma rader. Var noga med mellanslagen. Kolla efterr alla felslag.
    VÃ¥ga vara nyfiken!

Lev livet utvecklande och ta vara på de framåtskridande möjligheterna.

4. Janne

Jag tror att många lärares skepsis mot teknik snarare bottnar i bristande tillförlitlighet än teknikfientlighet. Alla vet att penna, sudd och papper alltid fungerar men man kan aldrig veta när det gäller datorer, OH, projektorer etc etc. Hur många lektioner har inte spolierats pga tekniska missöden? Dessutom kräver tekniken mer förberedelser och vilken lärare har det?