Jag är inte bara lärare. Jag är kuvertslickare också.

Publicerad 10 september, 2008

 

Skolk ska skrivas in i betyget! Ja, ingen kan som Björklund ettrigt och näsvist storma fram i media, och tala om strikta uppfostringsreformer, i en tid där han själv borde stå med huvudet nedböjt av skam.

 

På något vis blir det litet komiskt det hela – envisgrisen som alltid ska uppfostra andra men har svårt att se sina egna tillkortakommanden… Det där med att lära av sina misstag gäller kanske bara ungdomar, eller?

 

Nåja. Frökens krönika här på DagensSkola skall inte handla om viktigpettern utan om hans reform i sig. Bra eller dåligt med att skriva in skolk i terminsbetyget? Hm…

 

– Ogiltig frånvaro är oacceptabel redan från första timmen, säger Björklund och jag kan inte annat än hålla med.

 

Som lärare blir man nedslagen av elevernas attityd till arbetstid. Majoriteten av mina elever är duktiga, ambitiösa, målmedvetna och driftiga ungdomar som vill plugga. Ändå har flera av dem inställningen att 20 minuter för sent på morgonen är "väl inte så farligt". Får man litet "ont i magen" är det bara att kila ned till syster och sedan strunta i resten av dagen. Har man lovat en polare att ses klockan tre för att återlämna en mobiltelefon, jamen, då måste ju det gå före engelskan, det fattar väl vem som helst!

 

Litet försynt har fröken försökt att påtala att hon själv också är trött på morgonen, har litet ont i magen tre dagar i månaden och också har vänner som vill ses på arbetstid.

 

– Ja, men det här är ju ditt jobb! blir svaret då.

 

Mina elever har tyvärr ofta litet för mycket ströfrånvaro. Även om jag inte gillar hot och press är jag övertygad om att just den där onödiga frånvaron skulle minska om eleverna visste att den hamnade i betyget.

 

Samtidigt… Vad gör vi med storskolkarna? Det är en fråga som faktiskt är långt mer viktig och som glöms bort. Till och med Björklund har fattat att vi inte når dem genom en sådan här pekpinnereform. Och som vanligt – de med störst problem struntar vi i. Inte okej.

 

En annan stor invändning, utifrån ett lärarperspektiv, är det enorma merjobb som nu kommer att skapas. För nu blir varje timme viktig för eleverna och kan inte struntas i. Redan idag ringer föräldrar som är rasande över att barnet fått en felaktig frånvarotimme onsdagen 4/3 klockan 10.15 och vill ha den ändrad. Det innebär minst en timmes arbete för mig. I synnerhet om systemet är stängt. Då måste jag koppla in adminstrativ personal som också får arbeta för att få den där felaktiga timmen rätt.

 

För visst blir det fel ibland. Ganska ofta till och med. Elever slinker in i klassrummet när närvaron redan är registrerad och när jag har ögonen på tavlan. Jag skriver in de frånvarande eleverna, samt sen ankomst i datorn och missar en elev. Eleven Kalle har feber men sjukanmäler sig bara första dagen och får därför ogiltig frånvaro fyra dagar efteråt.

 

Merjobb är bara förnamnet.

 

Men det är som vanligt. Mer och mer administrativt arbete läggs på. Vad politikerna inte fattar är att om min tid fick öronmärkas åt eleverna, till skillnad från idag (då jag är sekreterare, handläggare, kundtjänstarbetare, kuvertslickare mer än pedagog och lärare) så skulle kunskapsnivån öka drastiskt.

 

Men det kanske är för dyrt?

 

Filippa Mannerheim, gymnasielärare, (som önskar mer tid för sina elever, planeringsarbete och bedömningstid i julklapp)

6 kommentarer till “Jag är inte bara lärare. Jag är kuvertslickare ocksÃ¥.”

  1. Janne

    Problemet med närvarokontroll kan man bygga bort. Inför någon form av modern stämpelklocka så kanske lärare slipper agera kontrollanter och kan ägna tiden till bättre saker, tex planering.

  2. Tomas

    Vi kanske fÃ¥r börja med “nuddnycklar” som är sÃ¥ populära pÃ¥ fritidsverksamheten!

  3. Madeleine Rodallec

    Hej Filippa!

    Just nu sitter jag ”hemma” i Göteborg och gÃ¥r genom – vad verkar som – en ton gamla tidningar, brev o.s.v….

    Jag hade rivit bort din krönika – frÃ¥n Skolvärlden nr 19/ november 2009 – . Jag precis läst om den och förstÃ¥r varför jaf inte kastade bort den med allt annat: Det är underbart det Du skrev och jag ska skicka det till min son i Kalifornien.

    Själv har jag jobbat som lärare i hela mitt liv – i olika länder och med olika sprÃ¥k – men jag ska inte skriva vad jag tycker om dagens skola…

    Tack för att Du – och sÃ¥dana som Du -finns!…

    Vänliga hälsningar

    Madeleine

  4. filippa

    Tack Madeleine!!! Vad glad jag blir av dina vänliga ord! :-)/F

  5. Madeleine Rodallec

    Hej Filippa!

    Själv är jag tacksam över att du blev glad! Sverige är – pÃ¥ mÃ¥nga olika sätt – ett underbart land – ärligt talat! – men kritik är sällan välkommen, i synnerhet om det kommer frÃ¥n en invandrare – men, när man väl tänker efter, sÃ¥ är det nog likadant världen över, tyvärr…?
    Med vänlig hälsning
    Madeleine

Kommentera

*

Copyright © DagensSkola.