”Ingen öppnar väl skola för att tjäna pengar!” Eh, jo!!!

Publicerad 12 augusti, 2010

- Nej, det var illa faktiskt, anförtrodde mig föräldern. Kalle sov till klockan 12, ja du vet han hade ju bara ett förmiddags-eller eftermiddagspass varje dag. Resten var ”självstudier”. Fast ärligt talat såg jag aldrig att han studerade med den där laptopen han fick. Han spelade mest, tror jag. Och gympan, ja det var ett gymkort. Det skötte liksom eleverna själv och skrev upp och höll på. Jag tror inte riktigt det funkade för Kalle. Maten var matkuponger. Och då gick såklar Kalle och de andra på Mc Donalds… Varje dag. Det var inte bra, kände vi.

- Jo, visst lärarna var väl bra, antar jag, men han träffade dem så sällan och fick ingen direkt kontakt med någon av dem. Fast han fick bra betyg ändå, märkligt nog.

-Nej, bibliotek hade de inte. Inte aula heller. Det var mer som en industrilokal med små konferenserum och in-och-utverksamhet. Som en elevfabrik, haha, knappast det man utlovade på de exklusiva kampanjaffischerna i tunnelbanan! Ja, det förvånade mig faktiskt att den skolan fick pris sen för ”bästa skola” eller nått sånt. Vi är i alla fall glada att Kalle bytte till er, det hade inte funkat i  längden.

Friskolans vara eller inte vara, det är frågan. Själv är jag absolut inte emot friskolor. Fram för pedagogisk mångfald, fram för kreativa skolentreprenörer som brinner för ungdomar och utbildning och för spännande didaktiska idéer. Men med handen på hjärtat: så har det väl inte riktigt blivit, eller hur?

Märkligt nog är det ändå få som vill ta i den heta friskolepotatisens möjliggörande av gubbs och gumms som tjänar storkovan på våra unga. ”Valfrihet” går före fall. Konkurrens går före allt, även om den utarmar hela vårt skolväsende. Glädjande nog gör vänsterpartiet ett försök. Rossana Dinamarca, ledamot i utbildningsutskottet för Vänsterpartiet, går så långt att hon kallar det hela för stöld från eleverna.

Men visst, varför inte? De flesta partier verkar vansinnigt nog ge klartecken för denna märkliga ordning där friskoledjungelns miljardindustri, med enorma utbildningskoncerner, ger privata investerare, utan ett uns intresse eller kunskap av pedaogik och ungdomar, stora delar av elevernas skolpeng. Själv kan jag bara inte begripa varför det inte upprör fler!

Tina Acketoft, Folkpartiets ledamot i utbildningsutskottet, har exempelvis inga problem med att vinstkåta riskkapitalbolag norpar åt sig ungarnas kosing.

– Jag tror i grunden på marknadsekonomin och så länge kvaliteten i skolorna är hög vill vi inte förbjuda aktörer, säger hon. Tina Ackertorft  är dessuom övertygad om att de stora riskkapitalbolagen inte startar skola bara för att de vill tjäna pengar i första hand.

Eh..?

Där kan man snacka om att både hålla händerna för öronen och sjunga ” We shall overcome” på samma gång . Sorgligt nog verkar heller inga bevis i världen få högerfolket att tänka till: marknadsekonomi är av godo just för att marknasekonomi är av godo. Retoriken bygger på ett moment 22-tänk som idag inte har någon som helst bäring i verkligheten.

Men istället för att irriterat vråla: SE ER OMKRING FÖR BÖVELEN! försöker jag bara förklara, lugnt och pedagogiskt:

-En skola vars ägare tänker utifrån ett vinstintresse riskerar att försumma sina mest centrala uppgifter: kunskapsutveckling och social fostran. Vill vi ha betyg som säger något om elevernas kunskaper, vill vi att skolorna ska ha fokus på pedagogiken istället för marknadsföring och kostnadseffektivitet, vill vi ha skolor med rimliga arbetsförhållanden och villkor för lärarna,  så måste skolans värld stå fri från vinstintressen.

Filippa Mannerheim

Dela detta med andra:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks

7 kommentarer till “”Ingen öppnar väl skola för att tjäna pengar!” Eh, jo!!!”

  1. Anna

    Friskolor kan vara bra och de kan vara dåliga. Jag hade en mkt bra erfarenhet av friskola genom att min syster gick på en. Det var en lugnare miljö som passade henne bättre och hon kunde få hjälp med speciella behov som kommunala skolan sket i (hon var klumpig och kunde inte hantera en penna rätt, så hon behövde koordinationsträning, vilket friskolan upptäckte och ordnade).

    Jag tror dock att både friskolorna och kommunala skolorna behöver granskas – en del är verkligen bra, andra är uppenbarligen skit. Oavsett vem som står för räkningen. ;-)

    Tro mig, jag jobbade 7 år som springvikarie och besökte över 50 skolor totalt, och jag kan vittna om att skillnaden mellan kommunal skola i område X och kommunal skola i område Y är som natt och dag, med helt olika pedagogik, helt olika förhållanden mellan lärare och elev, helt olika mat- och rastkultur…

    Om man säger som så, det finns kommunala skolor där eleverna står på rad utanför klassrummet när fröken kommer på morgonen och alla hälsar och tar fröken i hand, där man sedan tillbringar dagen med att läsa och skriva och ha det trevligt ihop, och det finns kommunala skolor där eleverna springer in på morgonen och i en kör skriker ”HORA!!!!” till fröken, och där dagen sedan består i att försöka få dem att inte springa runt och slåss med varandra.

    Så, visst kan det finnas dåliga friskolor, men det finns definitivt även dåliga kommunala skolor.

  2. filippa

    Anna!

    Vilken häftig erfarenhet du har – 50 skolor!!! Du borde nästan skriva ett inlägg om detta, vilka spännande berättelser du måste ha på lager! :-)

    Du har såklart helt rätt. Det finns urusla kommunala skolor, och bra kommunala skolor. Och det finns fantastiskt bra, fungerande friskolor. Och friskolor där lärarna sliter hund, allt är undermåligt och eleverna drabbas.

    Min egen erfarenhet är att det är problematiskt att driva kommunal skola numera i konkurrensen av alla friskolor som poppar upp. Kommunala skolan har nämligen haft helt andra krav på sig vad gäller vilka elever man måste ta in, vilka lokaler man måste ha osv. Detta har gjort att man inte konkurrerar på lika villkor.

    Helt enkelt: Det stör mig att man startar skolor av vinstintresse, konkurrera ut fungerande och stabila verksamheter och sedan snor åt sig pengarna!!!

    Det stör mig också att kommunala skolan inte kan säga nej till vissa elever som friskolorna av begripliga skäl inte vill ha och därför får tampas med helt andra problem, vilket naturligtvis är fullkomligt makabert.

    Och det stör mig dessutom att skolorna , i ett läge där ungdomarnas kunskaper minskar, konkurrerar vilt med varandra och då lägger tid och pengar på dyra reklamkampanjer istället för på barnen.

    Ah – ur led är tiden helt enkelt!

    Tack Anna för din kommentar… :-)

  3. Mats Dagerlind

    Det där var riktigt bra skrivet Filippa. Det som saknas är kanske en analys kring argument att marknad och konkurrens leder till bra kvalitet eftersom dålig kvalitet inte går att sälja.

    Det finns vissa antydningar i ingressen om Kalle där man kan inse att en elev gärna faller för långa sovmorgnar, egen laptop, matkuponger, gymkort och frånvaro av regler och lärare som bestämmer vad man ska göra. Senare i livet inser man kanske att det kanske inte var så bra, även om det var kul just då.

    Tonåringar vet inte alltid vad som är bäst för dem och samhället har ett ansvar att ge dem vad de behöver ändå, i varje fall tills de är myndiga. (Det finns många vuxna som inte klarar av att inse vad som är bäst för dem heller men det är en annan diskussion.)

    Lite märkligt är det att skolminister Björklund som talar så mycket om kunskapsskolan i kontrast till flumskolan inte inser att man med friskolorna nu håller på att skapa än ännu värre flumskola än den man kritiserar.

    I den gamla socialdemokratiska skolan var möjligen en del av pedagogiken missriktad, verklighetsfrånvänd och med för stor tonvikt vid social fostran och för liten på inhämtande av kunskap. Men en lite flummig pedagogik är ändå bättre än ingen pedagogik alls.

    Att ha en ambition att lära eleverna för livet måste ändå vara bättre än en ambition att vittja eleverna på skolpengen genom att muta till sig dem med en massa ballt bling-bling och plocka bort det tråkiga – som undervisning, läxor, närvarokrav, tidspassning osv.

  4. Helena von Schantz

    Hej Filippa! Tack för ett mustigt och humoristiskt inlägg fullt av sanning och rättmätig vrede. Jag har citerat dig och länkat till dig i min blogg. Tänkte bara att det var trevligt att tala om det.

  5. Filippa

    Helena! Tack för kommentar – vad roligt! Jag ska genast läsa din blogg!

  6. Mats Dagerlind

    Otack är världens lön Filippa…

Kommentera

*

Copyright © DagensSkola.