Fram med stora godisskålen på katedern, kära sollentunakollegor!

Publicerad 15 februari, 2010

”Elever ska få betygsätta sina lärare!” Feta rubriker smaskas numera ut i dags- och kvällspress. Idén kommer ursprungligen från Ilmar Reepalu (s), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, en man som glatt förkunnar att han inspirerats till det hela av dokusåpan Klass 9 A och hävdar att syftet med tonårsbetygen är att förbättra lärarnas pedagogiska kunskaper. Man tackar och bockar! Ibland känns det sannerligen som om skolan blivit en kaotisk experimentlåda för entusiastiska men oinsatta kommunalpampar. Inte undra på att så många pedagoger reser krav på att återförstatliga skolan.

Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet, är skeptisk till elevbetygen som hon menar blir en genväg för de hårt pressade skolledarna.

– Det är skolledarnas jobb och ansvar att bedöma lärarna och också skaffa sig en uppfattning om vad eleverna tycker. Men i många kommuner får de inte chansen att göra sitt jobb, de är hårt ansatta av stress, säger Eva-Lis Sirén till Aftonbladet.

Själv kan jag bara hålla med och undrar litet stilla var detta kommer att landa. Betygsinflationen är ju redan ett faktum och om förslaget införs på min skola tror jag tyvärr att jag blir den första att hämta stora godisskålen att placera framför eleverna inför betygsättningstillfället. Det lärde jag mig av min äldre kollega under mitt första år som lärare:

– Är du galen! hojtade hon. Utvärderingar av kurser gör man alltid INNAN man berättar vilka betyg eleverna fått. Annars blir man ju lynchad, fattar du väl!

Men det som är mest graverande i detta sammanhang är ändå den slarviga användningen av ordet ”betygsättning”. Vi som årligen arbetar med att sätta betyg vet att det inte är någon rask prisstämpling på en vara – gurka tio och nittio, pling! – utan ett omsorgsfullt och fördjupat analysarbete som i sin helhet upptar stora delar av vår arbetstid. Dessutom är det en myndighetsutövning.

Om det är betygsättning vi talar om, handlar det således inte om att placera eleven i ett klassrum i slutet av terminen och be denne litet spontant uttrycka och kryssa i vad han känner för lärarens kompetens för tillfället. Nej, talar vi om betygsättning, måste vi kräva av eleven att denne under kursernas gång, noggrant och exakt utvärderar och dokumenterar lärarnas pedagogiska prestationer och resultat i förhållande till fastställda kriterier. Vi måste begära att eleven kontinuerligt noterar sin egen kunskapsutveckling i samtliga ämnen, granskar lärarnas provkonstruktioner, lektioner, uppgifter och examinationsformer, i förhållande till kursens mål och kriterier. Och slutligen sammanställer resultatet i form av en bokstav som han eller hon kan underbygga och motivera med talande exempel.

Kanske litet väl mycket att kräva av våra heltidsstuderande tonåringar.

Självklart skall barn och ungdomars åsikter om undervisningen beaktas. Självklart skall kursutvärderingar utföras och uppföljas av skolledningen. Det görs också idag – av professionella lärare, i professionella skolor, i professionella kommuner. Men någon betygsättning av lärare sker inte, tack och lov, även om man nu låter påskina att så ska bli fallet.

Och det är just den här typen av vårdslös retorik av en slarvig journalistkår och av okunniga och populistiska åsiktsmaskiner som förringar lärarens arbete, avprofessionaliserar läraruppdraget som sådant och bidrar till att sänka yrkets status. Att sätta betyg är inget ytligt ”tyckande” som görs på en kafferast. Att hävda att en kursutvärdering på tjugo minuter är detsamma som betygsättning är att urvattna det senare begreppet fullständigt. Få skulle också uttala sig så oförsiktigt och respektlöst om det viktiga och komplicerade arbetet bakom läkarens sjukdomsbestämningar eller juristernas domslut.

Om våra politiker vill värna om läraryrket måste de i sina mediala utspel också värna om de yrkesmässiga åligganden vi lärare har i vår tjänstebeskrivning. Inte som idag lättvindigt svänga sig med termer de själva helt uppenbart inte förstår den egentliga innebörden av.

Filippa Mannerheim, lärare och journalist

8 kommentarer till “Fram med stora godisskålen på katedern, kära sollentunakollegor!”

  1. Rektor

    Hum… Hur var det här nu då? Har vi inte redan haft denna debatt på Dagens skola? Det är naturligtvis tråkigt att journalister är slarviga i sin rapportering så att de använder ordet betygsättning om vanliga utvärderingar. Men det minskar ju inte kritiken jag vill ge dig, Filippa, då du själv föjer med. Du skriver att detta är någonting Ilmar har hittat på. Det är helt fel. I fyra år har vissa skolor på gymnasiet i Malmö haft detta system. Ilmar fick reda på det och var nyfiken. Därefter kom debatten.
    Men vist är det väl så att vi alla vill kvalitetssäkra våra verksamheter! Det inkluderar att utvärdera undervisningen och annat som våra elever har förstahandsinformation om. OCH SJÄLVKLART sker utvärderingarna INNAN betygen. I Malmö så tidigt som från den 15 april kursutvärderas kurserna.
    Så, slå du mot jourlanlister som är slöa men föjl ej med i fällan och gör samma sak. Om du vill, Filippa, kan jag till fullo sätta dig in i bakgrund och genomförandet i Malmö.

  2. Karl Kula

    Så varför ska man som lärare läsa 5 år till en magisterexamen för att få sätta betyg och sedan får de som inte läst en minut göra det? Betyg och bedömning är någon som personer utanför läraryrket inte kan greppa: De tror det är enkelt. Men då hade man ju inte behövt gå på lärarutbildningen. Man kvalitetsäkrar inte genom att obehöriga ska göra jobb ovanför deras kapacitet. Vi behöver inte detta i skolan, vi behöver gå åt andra hållet. Åt mer lärarstyrning och mindre elevdemokrati. Elevdemokratin håller på att förstöra skolan, jämför med andra framgångsrika länder i stället.
    Ps. Journalister läser 3 år, betyder det att de inte ska få skriva artiklar Ds.

  3. Lärare

    Till ”rektor”

    Knappast att du är rektor – du kan ju inte stava ens. Om du nu skulle vara rektor – har du någon statistik på betyg och kunskapsnivåer ”före” och ”efter” införandet av elevutvärderingarna?

    Jag har en kristallkula som säger: ”betygen kommer att gå upp och kunskaperna ner i gruppen som får ge utvärderingar, men i en kontrollgrupp kommer ingen signifikant ändring ske”.

    Häpp!

  4. Rektor

    Oj,oj vilka konstinga inlägg. Jag erkänner: Jag skrev snabbt och slant på tangenterna. Men faktum är att det i läroplanen står att LÄRARE SKALL utvärdera sina kurser. Föreslår ni att vi skall bryta mot lagen och avstå det eller skall vi genomföra lagstiftarnas intentioner och utvärdera kurserna och för den delen en hel del annat i skolan som behöver utvärderas. Därefter använder vi de utvärderingarna som EN del i vårt kvalitetsarbete. Att önska mer lärarstyrning och mindre elevdemokrati är i mina ögon ett mardrömscenario då lärare inte alltid ser på organisationens bästa.

  5. filippa

    Rektor! Du har helt rätt. 🙂 Men artikeln i AB var för frestande för att vi skulle låta bli att köra en vända till på DS, i synnerhet som vi såg att många läsare fann idén om ”betygsättning” av lärare bra. Så vi hoppas att du förlåter oss vår dubbelpublicering..?

    Vad gäller sakfrågan förstår jag hur du menar. Men min farhåga är att ungdomarnas ”tyckanden” kommer att ligga till grund för att hålla nere min lön. Jag som lärare, MÅSTE stå fri från press och hot när jag sätter betyg (vilket jag i och för sig knappast gör idag med skolledningar, föräldrar och elever som bråkar och skriker så fort man vågar sticka ut hakan med en bedömning som är lägre än VG.) Jag kan endast se detta förslag som en alltför snabb genväg för skolledarna att slippa göra sitt jobb, dvs vara ute i verksamheten och se hur vi pedagoger jobbar. Kursutvärderingar gör jag däremot själv varje år och lämnar in till min biträdande. Det är dock någonting helt annat än ”betygsättning”!!!

    Och ”Lärare” – himla trist med ditt löjliga påhopp om stavning. Jag är själv svensklärare och min erfarenhet av sådana påhopp (jodå, de är vanliga!) är att de oftast grundar sig i att man inte har så mycket på fötterna när det kommer till argumentationen. Ingen av oss på DS, kvalar in till Svenska Akademien och jag hoppas att man snabbt kan få slänga iväg ett tyckande i en kommentar utan att få höra att man borde byta yrke!

    Däremot diskuterar jag gärna sakfrågan!

    Tack för ordet!

  6. Huvudet på spiken - Språkmakargatan

    […] Mannerheim har skrivit en träffsäker krönika om varför elever inte bör betygsätta sina lärare. Ämnet diskuterades flitigt i bloggosfären […]

  7. Lilla O

    Utvärdera sina lärare ska eleverna självklart göra. Om slarviga journalister skriver betygssätta kan ses som en petitess, men det sänder ändå en tydlig signal om hur lekmän ser på betygssättning som en känslomässig grej som görs i en handvändning. Vem minns inte alla historier om lärare som påstås använda tärning. Eller alla historier som man brukar få höra på fester om orättvisa lärare som minsann inte gav ens barn det MVG de såklart var värda. Behöver jag fortsätta?

    Utvärdering gärna, men att koppla det till lön är bara dumt. Då blir det som Rebecka skriver rejäl betygsinflation. Läraryrket ska inte vara en popularitetstävling.

  8. Erik

    Hej

    Jag får erkänna att jag inte riktigt orkar förfasas över ökad press till att höja betygen. Jag tycker följande;

    1. Det är inte orimligt att elever/brukare/kunder eller vad vi nu kallar dem får utvärdera det de köper/åtnjuter. Så är det i många brancher.

    2. Det är rimmligt att utvärderingar som ska lämnas till rektorer och chefer kommer att driva upp betygen. Den som inte tror det har en felaktig bild av läraryrket.

    3. Läraryket är sedan många år inte ett professsionellt yrke. Slå upp det på NE om ni inte håller med. Det krävs bla gemesamt språk (vilket delvis finns) men även möjligheter för brukaren att klaga och överklaga. Betyg kan som bekant inte överklagas.

    Jag ser fram mot införandet av detta nya system. Eleverna tycker om mig, jag anses idagsläget vara hårt men rättvis. Vilket borde innebära att jag med lite betygsfiffel kan få väldigt bra utvärderingar de närmaste åren. Sedan är det väl dags att söka sig vidare och göra samma sak igen.

    Tur att jag inte har nationella prov i mina ämnen!

    //Erik

Kommentera

*

Copyright © DagensSkola.