Varmt välkomna tillbaka till konferenshelvetet!

Publicerad 20 augusti, 2009

Så ÄNTLIGEN har terminen börjat igen. Pepparkaksbruna kollegor kramas med bara ärmar i korridorerna, det bjuds på mackor med salladsblad och extra stora kanelbullar. Det talas sommarstugor, semesterresor och vackra solnedgångar.

De nya eleverna trippar försynta och respektfulla runt med sina väskor hårt mot bröstet och ser vilsna ut. De gamla hejar glatt och livat – allt är glömt!

Visst är det härligt att vara tillbaka!

Om det bara inte vore för… KONFERENSERNA! Vad är det för galning som kommit på att vi lärare mitt under brinnande kri… terminsstart ska sitta på enorma stormöten och plita ned termer som aktivitetsplaner, verksamhetsmål, och skolvisioner..? De enda visioner jag själv har för tillfället är att få koll på klasslistan, tjänstefördelningen, kopieringsmaskinen och klassuppsättningen böcker som mystiskt nog är på rymmen. I år IGEN!

Nåja, man ska inte klaga.

Det var underbart att träffa alla fantastiska kollegor igen! Och hellre konferenshelvetesdagar med storvulna vitioner ingen orkar ta till sig, än frilufsardagarna i trasigt regnställ och måttband i en blöt sandgrop!

Fast de dyker nog upp snart de också…

2 kommentarer till “Varmt välkomna tillbaka till konferenshelvetet!”

1. Inga M

Himla bra skrivet om hur man som lärare kan uppleva kvalitetsutvärderingsplanehelvetet i skolstarten!

Jag länkar hit och hoppas att Du inte misstycker.

Vad ska vi göra åt eländet? Strejka??

2. Filippa

Tack Inga! Självklart fÃ¥r du länka – vad glad jag blir!!! Själv vill jag bara ägna mig Ã¥t eleverna och planering och allt sÃ¥nt i början av en termin annars blir jag vanisnnigt stressad. Visioner är roligt ocksÃ¥ men fÃ¥r gärna kopplas en liten aning till verksamheten. Ingen dum idé det där med strejk. Fast jag tror att vi lärare är alltför lydiga för det, tyvärr. Lycka till med allt!/Filippa