Mobbarjury påverkar absolut attityden i klassrummet

Publicerad 10 september, 2008

"Barn vet skillnad på TV och verklighet" säger barnpsykologen Marie Carlsson i alltombarn. Jo, säkert. När det pangas med pistoler, eldbomber sprängs och häftiga actionhjältar springer och hoppar i luften – ja, då är jag också övertygad om att våra barn förstår skillnaden.

Men det där litet mer verkliga då? När tre vuxna människor sitter bakom ett bord och gapskrattar åt en tanig, rädd, nervös 16-åring med artistdrömmar? När samma vuxna vräker ur sig att "du är så jävla ful och låter så illa att jag blir mörkrädd!"? Tur att vi lärare inte använder oss av samma pedagogiska metod när vi vill "utveckla" våra elever, ja, ge dem litet "ärlig" och "konstruktiv kritik".

Mobbingteven är här och har så varit ett tag. I början blev vi upprörda. Idag reagerar vi knappt. Den kommer också att förbli kvar, tror jag. Det kittlar liksom litet för mycket med det där förbjudna, taskiga, elaka. Och så får ju de som ställer upp "skylla sig själva". De kan ju reglerna liksom.

Som lärare är jag övertygad om att mobbingteve à la Idol-inledningen sätter spår och framför allt skjuter på våra gränser för vad som är okej och inte. Både i rutan och i verkliga livet.

Det tuffa, häftiga, individualistiska, coola, nonchalant elaka, pengaframgångsrika, megastylade är inne. Kamratskap, empati, schyssthet och kollektiv gruppkänsla är ute. Sedär en i högsta grad verklig verkligheten för våra kids.

Förvisso är det säkert så att föräldrarnas beteende påverkar barnen till stor del. Men det gör även kompisarnas, det vet vi. Och nog är det svårt att som lärare predika de där "ute-idealen" som läroplanen så fint föreskriver att vi ska göra, samtidigt som ungarna går hem, tittar på Idol och där möter helt andra ideal. Konfrontationen mellan hur man "bör" vara som vuxen och hur man "kan" vara utan att åka dit (och med en air av framgång samtidigt,) är inte så rolig att deala med i klassrummet.

Tänk om barnen hade fina, coola förebilder i Idol istället. Undrar just vad som skulle hända då? Kanske färre användning av antimobbingplanerna i skolan, vad vet jag?

5 kommentarer till “Mobbarjury pÃ¥verkar absolut attityden i klassrummet”

1. Zlatko Nedanovski

Så bra och rätt.

När har juryn varit konstruktiva…

Pappabloggen på tidningen Hennes
    Zlatko

2. Filippa

Tack Zlatko! Och vilken bra blogg du har! Har varit inne där förut någon gång tror jag men nu ska jag spara adressen. Bloggar ju själv om lill-knodden, mammaträsk, blöjor och barnaskri på min och min väninnas gemensamma blogg SPANKK. Och när man har barn blir ämnet ovan än mer viktigt. 🙂

3. Janne

Varför inte vara idoljurylärare för en dag. Tänk att få spy ut lite elaka kommentarer om elevers texter, tankar, utseende, föräldrar och sociala bakgrund. Undrar om man är kvar fram till lunch?

4. Filippa

Knappast. Och tur är väl det! Vilken vidrigt samhälle vi skulle skapa.
    🙂

5. Janne

Håller med dig! Men det verkar vara helt okej i tv-världen.