Linda Skugge bara tycker och tycker. Och det tycker eleverna är bra.

Publicerad 19 november, 2008

Läs gärna frökens syrliga recension av Linda Skugges krönikesamling Linda bästa/värsta i Dalademokraten. Vad tycker ni? Är Linda Skugges krönikor något att ha som diskussionsunderlag i klassrummet månne?

Själv prövade jag det en gång. Min journalistklass fick läsa Skugges "recension" av Ranelids Kvinnan är första könet, hennes åsikter om hans läppglans och hennes "den sjukaste bok jag läst-kommentarer". Ingen i klassen reagerade nämnvärt.

– Vadådå? Hon tycker ju så ju!

– Men argumentationen? försökte fröken. Det som VI har jobbat med så mycket och som vi lärare trycker på att ni ska ha med när NI skriver egna recensioner. Är det inte ett problem att Linda Skugge inte kan uttrycka varför boken är så "sjuk"? Att hon bara "tycker" hela tiden utan att behöva belägga någonting.

Nej, det tyckte inte mina elever. De tyckte Linda Skugges recension var bra. Och kul. Vilket alltid smäller högre idag som det verkar.

Fröken fick vackert ge sig. Kul är bra. Helt uppenbart.

Säger det någonting om vårt samhälle, är frågan…? Och hur stort ansvar har våra medier?