Läs gärna frökens krönika i Skolvärlden om dåliga rektorer. Och bra.

Publicerad 2 oktober, 2008

Läs gärna min krönika "Konsten att skapa 'vikänsla'",  i Skolvärlden. Och tyck gärna till här! Vad är en "bra" skolledning egentligen?

Vad tycker du?

3 kommentarer till “Läs gärna frökens krönika i Skolvärlden om dÃ¥liga rektorer. Och bra.”

1. Janne

Finns det fortfarande chefer som pekar med hela handen? Jag trodde att de var utdöda. Hur det än förhåller sig med den saken så är det väldigt ovanligt med ledare. De flesta skolledare är just chefer och av fel anledning.

2. Filippa

Ja, det finns, Janne, det finns! Jag lovar. HÃ¥ller med om att mÃ¥nga skolledare är chefer av fel anledning. Makt lockar. Hm. Har erfarenhet av det där tyvärr… Därav krönikan som du förstÃ¥r…

3. Rektor Stockholm

I varje skola måste vi kunna ställa krav på varandra. Vi måste klara av att vara så pass prestigelösa att vi kan inse när vi gör fel. Vi måste våga lyfta blicken och se att någon annan än vi själva kan ha något att erbjuda. Vi alla måste ha som mål att skapa den bästa skolan och på vägen dit kan vi alla bidra med konkreta verktyg.

Detta menar jag gäller alla i skolan. Från rektor till eleverna. Vårt gemensamma ansvar blir då att skapa en kultur med högt i tak där alla kan öppet kritisera och debatera de val vi gör i skolan.