Kan jag undervisa en kvinna som inte får synas?

Publicerad 12 februari, 2009

 

– Nej, jag skulle inte kunna undervisa henne! sa jag bestämt. Inte om ansiktet är dolt. Det är precis samma sak som när en svensk elev sitter med keps och stor halsduk som döljer hela ansiktet. Det går liksom inte. Hur ska vi kunna skapa en kontakt då?

 

Jag och min man, också pedagog i grunden, var på besök hos min väninna för några månader sedan. Diskussionen handlade om att undervisa – eller inte undervisa – elever med burqa. Min väninna tyckte att resonemanget var galet. Vi lärare hade ett övergripande uppdrag som borde gälla alla, med eller utan huvudbonader. Jag försökte febrilt förklara hur viktigt det är med kontakten med eleven när man undervisar. Min man fyllde i.

 

– Det blir ju som ett godkännande av det förtryck som hon lever under, försökte min man. Inte så att jag har något emot elever som bär slöja men det finns flickor som tvingas förminska sig själva genom heltäckande tygstycken för att "kulturen" säger så. Det känns ju fruktansvärt svårt att undervisa, diskutera demokrati- och värderingsfrågor, patriarkalt förtryck, ja bara prata, få kontakt när den andre inte får synas, får vara en egen person.

 

– Men om valet för den flickan är att få undervisning eller att inte få undervisning? frågade min väninna. Om föräldrarna tar henne ur skolan hellre än att ta av henne burqan – hur resonerar ni då?

 

Frågan är svår, nästan obehagligt svår att svara på. Väninnans argumentation höll. Min höll inte. Så var det bara. Och ändå…

 

Nu har Spångaskolan valt att stänga av två kvinnliga elever som bär niqab, en slöja som täcker hela kroppen utan ögonen. Med märkliga motiveringar dessutom. Rättsläget här är oklart. Det känns inte alls bra.

 

Samtidigt känns det inte alls bra att någon kvinna över huvud taget skall behöva täcka hela kroppen utom ögonen heller. Herre Gud varför? Så är det bara. För mig.

 

Vad säger ni andra?

Dela detta med andra:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks

10 kommentarer till “Kan jag undervisa en kvinna som inte får synas?”

  1. Martin Isaksson

    Givetvis ska alla såna tramsiga religösa skäl till att förtrycka kvinnor bort det hör till stenåldern inte 2009 i en svensk skola.

    De som förespråkar detta kan ta en envägsbiljett till Saudi eller Iran och se hur sjukt det är att med religionen som rätsnöre förtrycka 50% av befolkningen finns ingen rim och reson i att låta 600talet vara en del av 2000talet

    Tex nu i Saudi arabien så ska en 23årig kvinna sitta fängslad i 1år och 100piskrapp för att hon blev gängvåldtagen av 5män
    2006 var ett liknande fall Källa:http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1124741.ece

    Alla sätt att ta bort de delar av Islam som förtrycket kvinnor borde motverkas i västvärlden.

  2. kallekall

    På “Men om valet för den flickan är att få undervisning eller att inte få undervisning?” Kunde du svarat att det är skolplikt i Sverige. Är det inte så att (om systemet fungerar) så får föräldrarna först ett vite, och sen måste de betala vitet. Kan de inte i slutändan bli av med vårdnaden? Det borde de iaf bli om de tvingar barnen att stanna hemma från skolan.

  3. Maria

    Hej,
    Jag kommer från ett annat land och tänkte att jag måste kommentera här.
    Jag tycker inte alls att man diskriminera någon genom att förbjuda använda burkan. Jag tycker att om någon bestämmer sig för att flytta till ett annat land, måste man respektera reglerna som gäller och framförallt visa respekt för andra.
    När en icke-muslim kvinna åker till ett land där kvinnor måste bär slöjan, använder den kvinna slöjan i alla fall, dels för att det är ett måste, dels för att respektera samhället. På samma sätt måste fungerar här i Sverige. Var finns respekten för alla andra? Var finns respekten för samhället?
    Det är viktigt att anpassa sig till samhället. Här har alla kvinnor rätt att synas. De tjejerna borde vara glada för detta och inte bråka.
    Om man kommer hit, borde man vara tacksam för all hjälp man har fått, eller så om man inte är nöjd finns det inte någonting som förbjuder att den person återvänder till sitt hemland.
    I Holland är burkan redan förbjuds på högskolan.
    Jag håller med lärarna, det blir svårt att undervisa och även prata med någon som inte kan synas. Jag som elever skulle också tycka att det skulle vara svårt att prata med någon som inte jag vet vem är. Som jag inte kan se.
    Om det inte finns lag om detta, är det dags att implementeras.

  4. Fredrik

    Precis som Kallekall skrev så är ju svaret på din väninnas “dilemma” buslätt, dottern SKALL gå i skolan. Motsätter sig föräldrarna det är det väl inte svårare än att de förlorar vårdnaden av barnet i slutändan.

    Efter att ha bott några år i Bahrain är min bestämda åsikt att alla islamska yttringar som höjer sig över det personliga planet skall motarbetas med kraft.

  5. zebris

    Hejsan!
    Jag är en muslimsk tjej som bär sjöja och kan säga att jag tycker det är upp till var och en om man vill dölja sin i kropp för att följa sin religion likt (nunna, burqa, slöja, you name it)

    Många gånger har jag själv funderat på om niqab verkligen tillhör/kommer ifrån religion eller inte, och jag väljer starkt på att tro det kommer ifrån ökensands-kulturer där man drar för sig tygstycke för att skynda sig emot sanden i synnerhet för i tiden. Anledningen till det är att jag inte finner (läser quran dagligen) stöd för detta i Quranen,

  6. Mattias

    Jag vill bara kommentera att folket som kommenterar är klart mindre sympatiska än du är. Dessutom är det lustigt att det ovan nämnda folket inte uppmärksammar att de fall du talar om är på gymnasienivå…

    Men en sak som du kanske borde tänka på: om du hade en stark övertygelse om att
    1: det finns en gud
    2: guden vill att jag döljer min kropp
    Och du inte upplever det som kränkande, måste du nödvändigtvis vara förtryckt för att leva upp till din tro då?

    Men stå på dig! Låt dig inte luras av den moderna renässansen av trångsynthet.

  7. Lasse

    Sverige är ett lite marginellt land. Många människor från andra länder har sökt sig hit. Det har gjort Sverige mycket bättre. Vi har det så bra, gott om plats och jag tycker att alla som vill komma hit ska få det. Samtidigt sägs vi värna om kvinnors rättigheter. Nu till det konstiga. När människor som inte alls har samma självklara rätt för kvinnor som vi, då värnar vi om deras rätt att ta med denna stenålders syn hit. Det är dags att priotera om. Fösrt kommer kvinnans lika rätt. Sedan alla människors, oavsett ursprung.
    Lasse

  8. Jens

    Visst kan du undervisa kvinnor som bär schal eller slöja. Av egen flerårig erfarenhet vet jag att det går alldeles utmärkt.
    I anmälan inlämnad till DO framgår det att kvinnan var vilig att visa ansiktet i klassrummet. Fungerande praktiska lösningar går alltid att förhandla sig fram till – det är när man ställer ultimatum det spårar ur.

    Mångas argumentation, precis som skolan i fråga, saknar ett rättighetsperspektiv. Om kvinnan gjort ett fritt val att av religiösa skäl bära slöja så skall hon självklart inte diskrimineras för detta fria val. Om hon istället tvingats att bära slöja skall hon inte heller diskrimineras i skolan för detta. Det blir ju dubbel diskriminering och ökar hennes utsatthet och minskar hennes möjligheter att göra ett fritt val.

    Kepsjämförelsen tycker jag är löjlig. (Men även där går det att förhandla.) Vi pratar om helt olika symbolvärden.
    Men å andra sidan skulle jag generellt föredra att skolan jobbar med lärande snarare än att tjafsa om kepsar eller inte, eller för den delen om man skall tillåta schalar eller inte.

  9. Harning

    1. Naturligtvis kan man såväl undervisa som mottaga undervisning i burqa, kepsar och halsdukar. Argument om att man måste kunna se varandra för att få en kvalitativt bra undervisning är inte bara odokumenterade men dessutom rent ut sagt löjliga – Utöver alla blinda lärare och elever, så finns det runt omkring i världen ett mycket stort antal barn som distansundervisas – huruvida man kan se varandra eller ej är således inte på något sätt relevant.

    2. Om vi som samhälle väljer att införa en särskild klädkodex i skolan och skriver in denna i skollagen – är en helt annan sak. Dock skulle en klädkodex som rättade sig mot specifika religioner antagligen inte kunna genomföras eftersom en sådan med största sannolikhet skulle vara oförenlig med de internationella konventioner som vi har undertecknat.

  10. sinikka naumanen

    ville kommentera med följande, om det blir allt för mycket besvärligheter om den här frågan om eleverna (kvinnorna förståss!)Varför det alltid nästan ska handla om KVINNOR!!hoppas vi i framtiden får lite mera likadana saker att diskutera om män!!

    Om det nu skulle bli AKUT så får man väl gå så långt att inom EU-diskutera frågan, det är ju där vi hör hemma numera mestadeles, man får väl hitta en GEMENSAM skoluniform som varken tittar till Religionen eller etniciteten!! Mvh Sinikka Naumanen

Kommentera

*

Copyright © DagensSkola.