Hallåååå Skolverket!!! Är det någon hemma???

Publicerad 15 augusti, 2008

Oj, oj, oj. Nu skärper mysgubben Skolverket tonen mot dumma, dumma friskolan, IT College of Sweden. Förutom en massa krav på att alla papper ska upp på bordet, vill man även veta om det finns någon sanning i att rektorn uppmanat lärarna att sätta minst G på alla elever.

Hallååååå Skolverket!!! Någon hemma??? Har ni över huvud taget någon inblick i hur skolkonkurrenssverige fungerar idag? Med andra ord: kul att ni tar krafttag änteligen, änteligen men fundera gärna litet på om det finns fler skolor som – indirekt eller direkt – känner sig tvingade att arbeta efter samma fula princip för att överleva… Och varför är det i så fall ingenting som uppmärksammas och avslöjas vid era "granskningar"?

Ibland blir jag bara så trött…

5 kommentarer till “Hallåååå Skolverket!!! Är det nÃ¥gon hemma???”

1. Liam

Det verkliga problemet är att staten reglerar friskolor överhuvudtaget. Det enda som borde styra avd friskolor sysslar med är marknaden – om en skola inte tillfredsställer sina elever sÃ¥ kommer elever sluta gÃ¥ där, och skolan gÃ¥r i konkurs. Om Skolverket kritiserar en skola som har elever, sÃ¥ betyder det per automatik att Skolverket har fel. SÃ¥ länge eleverna är tillfredsställda sÃ¥ har Skolverket ingen rätt att beblanda sig. Skolors uppgift ska vara att tillfredsställa elever, inte staten. Skolverket borde inte existera överhuvudtaget.

I en fri marknad, utan nationella betygssystem, sÃ¥ hade varje individuell skola fÃ¥tt ha ett eget betygssystem. Om en skola gav bra betyg till dÃ¥liga elever, dÃ¥ hade omvärlden snabbt fÃ¥tt reda pÃ¥ detta. Potentiella arbetsgivare hade dÃ¥ vetat om att ett MVG frÃ¥n t.ex IT College of School inte betyder nÃ¥gonting. Det hade alltsÃ¥ inte varit ett problem att skolor gav “fel” betyg. Ungefär sÃ¥ som det fungerar med privata certifieringar idag, till exempel. Arbetsgivare vet om exakt vad en certifiering frÃ¥n Microsoft betyder. SÃ¥ hade betyg i skolan ocksÃ¥ kunnat fungera.

2. Kettil

God morgon Liam. Välkommen till 2008. Anarkoliberalismen är precis som andra utopiska papperssamhällen sedan länge död, förutom i skallen på några få religiöst lagda naturer. En sådan sak som en perfekt fri marknad finns inte och har aldrig funnits i verkligheten, blott i nationalekonomiernas fantsivärld. En fantasivärld där alla har fullständig information om allt, oändligt med tid att skaffa denna, en värld där alla är ytterligt rationella och där sextonåringar klokt och förnuftigt struntar i erbjudanden om laptops, gymkort och möjligheten att sitta hemma och pilla sig i naveln två av veckans fem arbetsdagar.

Tyvärr är människosläktet mänskligt.

Och “potentiella arbetsgivare” anställer som du säkert känner till oftast pappas pojkar hellre en den där superkompetente iraniern, trots att det helt uppenbart inte är rationellt.

3. Filippa

Liam och ni andra – läs gärna Kettils och min debattartikel i ämnet skolkonkurrens – antingen här pÃ¥ Dagens Skola: http://www.dagensskola.se/kronikor/naer-eleverna-blir-kunder-blir-betygen-konkurrensmedel-i-kampen-om-skolpengen

eller litet omarbetad i tidningen City:

Och tyck till så klart!

4. Gunnar Nilsson

Man behöver inte gå längre än till sig själv:
    Om jag skall finansiera en verksamhet sÃ¥ vill jag självklart ha full insyn i hur denna bedrivs och att den bedrivs enligt de regler som finns. Att som “Liam” tro att det skall ske nÃ¥gon form av självsanering är verkligen att sticka huvudet i sanden pÃ¥ samma sätt som “staten” har gjort i alltför mÃ¥nga Ã¥r när det gäller friskolorna.
    Jag kan inte annat än hÃ¥lla med “Filippa” när hon hyser tvivel om att en 16-Ã¥ring skall kunna göra ett rationellt val (ja, ja det FINNS undantag). Precis som “Filippa” sÃ¥ har jag själv suttit och “filat” pÃ¥ säljande reklamslogans och t.o.m. filmer som skall “sälja” vÃ¥r egen kommunala gymnasieskola. Den tiden kunde ha ägnats Ã¥t vettig fortbildning men till det finns det bara en “spottstyver” med pengar dvs nÃ¥gra ynkliga hundralappar om Ã¥ret och person. Idioti var ordet.

5. Filippa

Kan bara hålla med dig, Gunnar! En skolverklighet som våra politiker måste få upp ögonen för. Snarast. Tack för kommentar.