Grönt är skönt… Nu blir det mera blad i skolan

Publicerad 20 augusti, 2008

Nu blir det bönor till lunch istället för biff i våra skolmatsalar. De höga matpriserna tvingar många skolor att byta ut kött mot grönsaker. Inte illa. Det bästa vi kan göra för miljön är att äta mer grönsaker och mindre kött. Synd bara att det är ekonomin och inte vår fina etik och moral som får oss att byta kostvanor.Vad värre är tvingas många skolor byta ut sina ekologiska varor mot icke-ekologiska.

– Svårigheten är att inte alla sexåringar uppskattar morotsbiffar med quinoa, säger kökschefen Ann-Charlotte Strömbäck till DN.

Hm.

Oron för att ekonomin inte kommer att gå ihop i höst är begriplig och säkerligen ett stort problem. Det är däremot inte ungars pill och pet med maten. Nog sjutton bör även sexåringar kunna äta litet mer vitkål utan att bryta ihop?

Fast det förstås – massor med grädde i såsen och en blodig biff – en sådan matlagning går det inte att misslyckas med. Det gör det däremot med linssoppa och spenatstuvning. Då krävs det matlagningsglada mattanter och matgubbar min själ!

Tips från fröken inför höstens grönsaksgrytor: krydda på!

2 kommentarer till “Grönt är skönt… Nu blir det mera blad i skolan”

1. Mamma Scan

Stackars ungar, bara gröna bla. Nu måste kökspersonalen få dyr fortbildning istället. Det är ju jätteviktigt att barnen får ordentligt med järn och protein. Och det finns ju mest i kött. Mycket böner blir det.

2. Filippa

Tjena Mamma Scan. Du lÃ¥ter som min man. Han gillar ocksÃ¥ bara blodiga biffar. Inge sojaböner blire’… Fast protein gÃ¥r att fÃ¥ i sig genom att käka baljväxter och annat grönt ocksÃ¥. Faktiskt!