Fröken i Skolfront: Skjortstrykning är absolut skolans ansvar!

Publicerad 13 mars, 2009

Och så bjöd Skolfront in till debatt igen – jättekul! Inslaget handlade om skolans ansvar så det var ett litet mer svårangripbart ämne än förra gången.

Jag tyckte vi fick till en trevlig debatt med både skämt och allvar och som vanligt slogs man av hur oerhört professionella alla är som jobbar på Skolfront. Det handlar om sekunder och det finns ett gediget bakgrundsarbete bakom varje sändningsminut, trots att allt ser mycket spontant och lättsamt ut. Dessutom gillar jag att reportagen både är välgjorda och intressanta, innehållsmässigt som bildmässigt.

Det var också jätteroligt att träffa Fredrik och Michael igen – fantastiskt trevliga och med en himla massa kloka synpunkter. Fredrik hann tyvärr inte med sin slutpoäng om skolans struktur (vi snackade litet innan sändning om det) men å andra sidan så snodde han två av mina poänger om att skolpolitiken borde handla mer om de pedagogiska bitarna, förra gången så… ðŸ™‚

Här kan du se programmet på Pedagogwebben. Vi bloggare fick de tio sista minuterna.

Och JA – att stryka skjortor är en oerhört bra kunskap, som bara MÅSTE ligga på skolan om inte föräldrarna tar hand om det, så det så! Min man har stora luckor inom detta kunskapsområde, vilket resulterar i en hel del svordomar, irritation och onödigt tidsslöseri som påverkar allas våra liv negativt, om jag säger så.

Själv är jag en mästare på att stryka – TACK snälla hemkunskapslärare för dina ovärderliga knep! Tänk om min mans lärare också varit lika nitisk – vilken jämställdhet hade vi då inte uppnått i det Mannerheimska hemmet!