Fröken ger gamla rävar en känga!

Publicerad 27 februari, 2009

 

Ny krönika publicerad i nya numret av Skolvärlden! Läs den gärna oneline (sid 20). Varning dock – gamla skolrävar får sig en känga! Kände liksom att det var dags att ta bladet från munnen änteligen, änteligen…

 

Å andra sidan får alla gamla rävar som känner sig träffade gärna slunga tillbaka kängan till mig här i kommentarsfältet.

 

Men bara om man kastar snällt så klart!

 

 

 

 

Dela detta med andra:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks

10 kommentarer till “Fröken ger gamla rävar en känga!”

  1. Rektor

    Jag håller med dig i stor utsträckning. De bästa pedagogerna behövs för de besvärligaste grupperna. Men att lösa detta genom att ge “erfarna Arne” de svåra grupperna och “nyexade Sara” de högmotiverade kommer ej att fungera i praktiken fullt ut. När vi talar skola idag talar vi om mycket annat än rätt man på rätt plats. Alla skolor vill attrahera “rätt elever” vilka de nu är. Oftast betyder rätt elever högmotiverade elever. Då måste dessa elever tycka att skolans leverans är bra. Därför måste vi tjänstefördela de bästa lärarna på dessa grupper. Annars går “rätt elever” till skolan bredvid.

    En lösning som jag brukar annamma på detta problem är att “erfarne Arne” (om nu han också är duktig pedagog vilket inte alltid automatiskt är fallet) får jobba med högmotiverade elever och minst en grupp ex IV eller HP (o.s.v.). Jag meddelar också Arne att det är IV-klassen jag noggrannast kommer att följa när vi tittar på hur väl Arne fyller våra lönekriterier.

    Jag vet att det kan vara lite läskigt för någon enskild lärare men det gör också att det blir attraktivt att få “tuffa” klasser.

    Hur föreslår du, Filippa och ni andra, att vi skall göra?

  2. Filippa

    Rektor! Jag förstår problemet, verkligen. Men det retar mig fortfarande. 🙂 Bra lösning du kom med gällande erfarne Arnes tjänstefördelning. Jättesvårt annars detta men kanske något vi borde tala mer öppet om för att hitta lösningar kring.Idag känns det nästan som att det är en regel att outbildade, nya och oerfarna lärare SKA göra sina hundår för att sedan få platsa i gammelligan. Märkligt tycker jag.

  3. Rektor

    Jag försöker nog undvika att en oerfaren lärare får IV eller IVIK. Då misslyckas man nästan garanterat. I dessa klasser behövs stjärnor. Men å andra sidan har ju varje skola oftast väldigt få sådana klasser som man kan lägga på stjärnorna. Nya lärare kan istället få ta “middle of the road” grupperna. Där kan du omfamnas av ett arbetslag och lyckas bra (vilket normalt sett nya lärare gör mest för att de jobbar väldigt mycket de första åren så däri ligger ingen “risk”).

Kommentera

*

Copyright © DagensSkola.