Fröken ger gamla rävar en känga!

Publicerad 27 februari, 2009

Ny krönika publicerad i nya numret av Skolvärlden! Läs den gärna oneline (sid 20). Varning dock – gamla skolrävar får sig en känga! Kände liksom att det var dags att ta bladet från munnen änteligen, änteligen…

Å andra sidan får alla gamla rävar som känner sig träffade gärna slunga tillbaka kängan till mig här i kommentarsfältet.

Men bara om man kastar snällt så klart!

10 kommentarer till “Fröken ger gamla rävar en känga!”

1. Rektor

Jag hÃ¥ller med dig i stor utsträckning. De bästa pedagogerna behövs för de besvärligaste grupperna. Men att lösa detta genom att ge “erfarna Arne” de svÃ¥ra grupperna och “nyexade Sara” de högmotiverade kommer ej att fungera i praktiken fullt ut. När vi talar skola idag talar vi om mycket annat än rätt man pÃ¥ rätt plats. Alla skolor vill attrahera “rätt elever” vilka de nu är. Oftast betyder rätt elever högmotiverade elever. DÃ¥ mÃ¥ste dessa elever tycka att skolans leverans är bra. Därför mÃ¥ste vi tjänstefördela de bästa lärarna pÃ¥ dessa grupper. Annars gÃ¥r “rätt elever” till skolan bredvid.

En lösning som jag brukar annamma pÃ¥ detta problem är att “erfarne Arne” (om nu han ocksÃ¥ är duktig pedagog vilket inte alltid automatiskt är fallet) fÃ¥r jobba med högmotiverade elever och minst en grupp ex IV eller HP (o.s.v.). Jag meddelar ocksÃ¥ Arne att det är IV-klassen jag noggrannast kommer att följa när vi tittar pÃ¥ hur väl Arne fyller vÃ¥ra lönekriterier.

Jag vet att det kan vara lite läskigt för nÃ¥gon enskild lärare men det gör ocksÃ¥ att det blir attraktivt att fÃ¥ “tuffa” klasser.

Hur föreslår du, Filippa och ni andra, att vi skall göra?

2. Filippa

Rektor! Jag förstår problemet, verkligen. Men det retar mig fortfarande. 🙂 Bra lösning du kom med gällande erfarne Arnes tjänstefördelning. Jättesvårt annars detta men kanske något vi borde tala mer öppet om för att hitta lösningar kring.Idag känns det nästan som att det är en regel att outbildade, nya och oerfarna lärare SKA göra sina hundår för att sedan få platsa i gammelligan. Märkligt tycker jag.

3. Rektor

Jag försöker nog undvika att en oerfaren lärare fÃ¥r IV eller IVIK. DÃ¥ misslyckas man nästan garanterat. I dessa klasser behövs stjärnor. Men Ã¥ andra sidan har ju varje skola oftast väldigt fÃ¥ sÃ¥dana klasser som man kan lägga pÃ¥ stjärnorna. Nya lärare kan istället fÃ¥ ta “middle of the road” grupperna. Där kan du omfamnas av ett arbetslag och lyckas bra (vilket normalt sett nya lärare gör mest för att de jobbar väldigt mycket de första Ã¥ren sÃ¥ däri ligger ingen “risk”).