– Jag har ingenting att dölja. Det är väl jättebra att vi kan övervaka vad som händer i korridorer och lektionssalar. Vad är det för kränkande med det, om man har rent mjöl i påsen?
Känner ni igen argumentet? Jag har hört det många gånger.
Övervakning med dolda filmkameror på skolor är idag vanligt. På Tumba gymnasium övervakas eleverna av 48 kameror, varav tre i matsalen. Kränkande anser Datainspektionen. Det tycker dock inte skolans intendent, Stellan Andersson
-Vi använder det endast när det hänt något, säger han.
Så brukar det låta.
Jag tyckte inte heller att det var kränkande. Tills jag en dag, för några år sedan, blev uppringd av en av de dataansvariga på skolan jag arbetade på då. Han frågade mig om jag under måndagens lektion i datorkunskap varit i datasalen under hela lektionen eller om jag vid någon tidpunkt lämnat eleverna. Litet förvirrat svarade jag att det minns jag faktiskt inte. Kanske gick jag iväg för att hämta något… Kanske var det en annan lektion..? Varför ville han..?
– Bara en grej som hänt, sa han. Ingen fara. Det kollar vi upp!
Och det gjorde han. Efter någon timme blev jag uppringd igen och upplyst om att jag hade arbetat på hela timmen utan att lämna lektionen. Så var det med det. Han lade på. Jag också. Mycket illa till mods.
Kanske kan det låta överkänsligt. Men att bli övervakad, oavsett om man har det renaste mjölet i påsen eller inte, är inte något som gör mig tryggare. Frågor började genast snurra i mitt huvud: Vad skulle filmen användas till? Varför tittade de igenom filmen med min lektion? Vad hade vi gjort under timmen- hur bra arbetade vi? Skulle rektorn titta på filmen nu? Tänk om jag hade lämnat mina elever – vad hade hänt då? Var någon av mina elever misstänkt för något? Vad hade egentligen hänt? Var jag ansvarig för något hemskt som inträffat?
Kalla mig gammalmodig men jag föredrar att ha mänskliga och fullt synliga ögon på mig när jag arbetar. Välkommen in på mina lektioner – dörren är alltid öppen! Men att bli övervakad av kameror som spelar in det som sker, känns faktiskt inte helt trevligt.
Nog borde det gå att motarbeta och förebygga brott och skadegörelse på annat sätt än med filmspionage? Något sådant gör i alla fall inte mig tryggare. Och knappast mina elever heller, tror jag.
Vad anser ni andra?
2 oktober, 2008 - 02:20
Självklart har du rätt. Naivitet är ett ord som inte räcker till för att förklara alla ja-sägares hängivenhet till kameror. Jag frågar mig istället varför de är så måna om att bli filmade hela tiden?
2 oktober, 2008 - 02:24
Haha, Göran! Ett perspektiv jag inte tänkt på. Kanske är det så att denna gigantiska dokusåpahajp, med Big Brother och alla många pseudokändisar i spetsen, skapar ett enormt sug hos gemene man att faktiskt bli fångade på film. “Jag filmas- alltså är jag”! Eller? 🙂
2 oktober, 2008 - 04:20
Kunde ju varit värre. Kunde ju varit så att du hittat filmsnuttar av dig själv på Youtube, filmade av elever. Kollega till mig storgrät i lärarrummet idag, lite på grund av det.
2 oktober, 2008 - 04:32
Vidrigt!!! Jag blir så fruktansvärt upprörd när jag läste det du skrev om din kollega. Jag har också hört om lärare som blivit uthängda så. Det är verkligen ett tufft och utsatt jobb att vara lärare… Hoppas hon eller han fick ert stöd… 🙁
2 oktober, 2008 - 04:33
Fröken skrev: “Nog borde det gå att motarbeta och förebygga brott och skadegörelse på annat sätt än med filmspionage?”
.
Det mest brottsavskräckande är en påtaglig risk att bli upptäckt.
.
I stället för kameraövervakning så kan man tänka sig mänskliga övervakande ögon t.ex. en drös vakter som patrullerar korridorer och alla andra utrymmen, är permanent placerade på toaletterna osv.
.
Vore det trevligare?
.
Alldeles bortsett från att det inte finns något land med resurser till en sådan omfattande övervakning genom ständigt närvarande vakter överallt i skolan…
2 oktober, 2008 - 07:38
Så du tänker även beslagta alla potentiella filmande elevers mobiler?
Vad som gjorde dig osäker på din lektion är TYDLIGA regler hur och när kameran nyttjas. Alla skall ju självklart vara informerade HUR kameran används till. VAD informationen skall användas till skall också vara känt. Har DU påtalat detta för skolledningen?
2 oktober, 2008 - 08:03
Hej Gwerd!
Beslagta? Det har varit mycket snack från politikerhåll om vår rätt att beslagta mobiler. Själv tycker jag att det är rena dumheter. Min önskan är givetvis att eleverna själva skall lära sig handla med förnuft. Vad lär de sig om jag hotar att sno deras mobiler? Bättre att ha en diskussion om det, om det nu går överstyr, vilket inte är min personliga erfarenhet. Jag har oftast inga problem med ringande telefoner i klassrummet, till skillnad från när jag går på bio eller teater, då VUXNAS mobiltelefoner kan trasa sönder en hel föreställning. Ibland svarar de vuxna också. Kanske är det deras mobiler vi borde beslagta…? 🙂
Vad gäller tydligheten tycker jag faktiskt inte att det spelar någon roll. Hur tydlig min skolledning än är med vad de ämnar använda filmerna till, vill jag slippa bli filmad av dolda kameror i mitt klassrum i syfte att sätta dit folk som inte sköter sig.
Vi borde kunna komma tillrätta med eventuell skadegörelse och icke bortplockade tallrikar i skolbespisningarna på annat, mindre integritetskränkande sätt…
2 oktober, 2008 - 10:08
Nu pratar jag inte om mobiler som telefoner utan som videokameror. Titta själv på youtube sök på “lärare” “miffo” “cp” “galen” får du se vad du hittar.. Vad har dessa filmare haft för tillstånd av 1 Skolan de filmat på. 2 Länstyrelsen(filma på allmän plats) 3 de som blivit filmades megivande?
Att telefonen som telefon kan vara jobbig är jag fullt medveten om.
Och VAD innebär på “annat, mindre integritetskränkande sätt…” ?
Efter som du säger så måste du ju ha en alternativ lösning som skyddar mot våld, kränkningar, vandalism och mobbing?
Rent konkret – sluta upp med att flumma nu.
2 oktober, 2008 - 11:11
“Flum” är ett ord som människor med onynaserade lösningar á la Björklund gillar att använda för komplicerade saker som de inte förstår. Själv anser jag att det är oerhört flummigt att inte vilja problematisera det som händer utan välja att se världen i vitt eller svart.
Vi vet att fartkameror på vägarna funkar. Där kamerorna sitter. Sedan är det gasen i botten igen.
Vill vi ha elever som sköter sig av egen fri vilja, i klassrummen som ute i vida världen, måste denna vilja integreras i eleverna själva. Då duger inte någon enkelspårig lösning som att placera en dold kamera ovanför deras huvuden, lagstifta om rätten att rycka mobilerna från dem eller hota med betyg i ordning och uppförande.
Vill vi att det ska fungera där kamerorna inte sitter, måste vi vuxna kontinuerligt jobba med värdegrundsfrågor, välja att se vad som händer mellan eleverna och ta i med krafttag då vi märker att någon blir utsatt. Och få tid för detta. Det är ett arbete som är oerhört tidskrävande och svårt ibland, men som ger större utdelning i längden. Det är min övertygelse.
För övrigt tycker jag att du har en otrevlig ton, Gwen!
5 oktober, 2008 - 08:31
Jag skulle egentligen låta bli att svara men kan inte låta bli. På ett sätt blir jag lite positiv att du tycker att jag låter otrevlig för då har det jag sagt sjunkit in i dig. Å andra sidan bloggar man skall man tåla kritik.
Vad gäller kameror så behöver de inte alls vara dolda, tvärtom skall de vara mycket synliga. Det vore intressant att se uppklarningsprocenten på tunnelbana och buss sen man monterade in kameror.
Jag har sett ett antal par gosa och pussas på perrongen till tunnelbanan – de kände sig inte det minsta kränkta trots att det satt en SYNLIG kamera ovanför dem.
Vad gäller flum så står jag för det. Vad jag sett av dagens ungdomar så är de väldigt bra på att kräva och ifrågasätta men när det kommer till ansvar så är det obefintligt. Hur är det förresten med ansvarstagande själv fröken…?
5 oktober, 2008 - 10:22
Tack, bara bra!
Däremot är jag litet nedstämd då jag märkt att bildningen här i landet inte är vad den varit. Nu börjar det till och med märkas i kommentarsfälten på bloggarna…Trist, tycker jag.
Tur att mina elever (ungdomar!) håller flaggan i topp vad gäller den saken!
Här kommer ett boktips till dig, Gerd – förlåt, Gwerd – “1984” av George Orwell! Läs och begrunda.
Allt gott!/ Fröken Filippa
12 oktober, 2008 - 11:11
Jodå – jag har läst den flera gånger och gjorde det första gången långt innan 80-talet. Det är en väldigt otäck beskrivning av ett samhälle om man ser den ur demokratisynpunkt. Ofta är det ju inte verktyget det är fel på utan metoden. Detta verkar ju ha hänt i din skola. Jag tycker det är bedrövligt att din rektor på din skola inte har fastställt en tydlig policy avseende HUR och NÄR övervakning skall ske. Även vem som har rätt att granska övervakningsdata skall framgå. Detta skall delges alla som kan tänkas övervakas. Även länsstyrelsens beslut om godkännande bör finnas tillgängligt för alla
Detta om övervakning.
Sen är jag så gammal och mossig så jag står fast vid mitt påstående avseende den pedagogiska miljön (läs gärna arbetsmiljö)
i skolan. Men det är ju en helt annan diskussion.
Ha det gott
/Gwerd