Föreläsningar om källkritik och informationssökning i vår

Publicerad 8 februari, 2011

Det har varit en hektiskt höst. Och lika hektisk vår blir det med lärobokskrivande (i slutfasen tack och lov men tid tar det) och andra små uppdrag här och var. Så fantastisk roligt! Hela nio föreläsningstillfällen är bokade runt om i landet genom Metod och Fakta. Det har varit en otroligt givande upplevelse att få åka ut och träffa lärare, diskutera undervisning, elever, problem och erfarenheter.

Delar av kapitel 2 i läroboken har varit på granskning med blandade reaktioner från granskarna. Wikipedia som källa är (märkligt nog) inte helt okontroversiellt i skolan samtidigt som man nog som lärare nog måste börja inse faktum: eleverna använder Wikipedia! Det kan vi inte förbjuda bort hur mycket vi än försöker! Och frågan är varför vi ens försöker? Var går du själv när du vill ha snabb information om något eller sätta dig in i ett ämnesområde?

Frågan är inte ATT du använder en källa utan HUR! Detta är otroligt intressant att arbeta med ungdomarna med, tycker jag.

Lyckligtvis har lärarna som kommit till föreläsningarna varit mycket positiva och jätteintresserade av hur man kan arbeta som lärare med källkritik på Wikipedia. Ibland har diskussionerna blivit så livliga att det känns tråkigt att avbryta för att gå vidare. Kanske skulle en workshop vara en spännande fortsättning på föreläsningsinnehållet..?

Intressant för mig är ocksÃ¥ att de allra flesta lärare inte jobbar med Wikipedia i undervisningen. Och att nästan INGA lärare själv bidragit med information till Wikipedia och det som säger att de gjort det, vid nästan varje föreläsningstillfälle varit män. Hm…

En härlig anekdot från höstens föreläsning i en stad nära dig:

Jag står och berättar om hur jag använder Wikipedia i svenskundervisningen då en rar, litet gråhårig dam räcker upp handen.

РJAG har ocks̴ gjort det med mina elever!

– Ã…h, säger jag. Vad spännande! Berätta om projektet!

– Jo, säger den rara tanten (och nu verkar hon litet ilsken.) Jag gick in och klottrade och skrev fel saker ÖVERALLT. Ja, för att visa mina elever hur opÃ¥litligt Wikipedia är som källa.

– Oj, dÃ¥, säger jag överraskat. Jaha, men… Varför gick du inte in och lade in korrekt information istället? Som en förebild liksom?

– Hm, sa den rara tanten. Jo… Fast…NÃ¥ja, det gÃ¥r inte längre i alla fall för nu är jag BLOCKERAD!

Oj, vad vi skrattade (Och JA – tanten själv ocksÃ¥!) 🙂

Hoppas kunna dela med mig av fler underbara läraranekdoter under våren.

Vill du läsa mer om föreläsningens innehåll får du gärna på in på Metod och Faktas hemsida eller på Skrivateljén där jag i ett blogginlägg berättar om hur jag själv arbetar med inforamtionssökning och källkritik som svensklärare och även ger föreläsningsdatumen för den som är intresserad!

Och så ska jag verkligen försöka att skriva fler och även publicera fler av era inlägg här på DS som har varit så vansinnigt eftersatt på sista tiden! Tråkigt för oj vad jag har mycket att säga om Klass 9 A!!! 🙂

Tack och lov har Rektor skrivit ett inlägg som ni kan kommentera om just denna serie.

Trevlig läsning!