Expressen: Kärleksgnistor i TV-studion upprör Skolfronts tittare…

Publicerad 7 september, 2010

Skolfronts programledare Nathanael (ni vet han som numera är prydligt kortklippt och poserar i  i spännande kunga-jackor) har fått på nöten rejält. Inte för att han gjort ett dåligt program, fisit i direktsändning eller ställt taskiga frågor till folk. Nej, istället ifrågasätts hans neutralitet efter att han lett debatten mellan blocken i senaste Skolfront. Anledning: En fling med Maria Wetterstrand.

För 20 år sedan

Tittarna är UPPRÖRDA!!!

Själv blev jag besviken när jag fick höra om relationen de haft för typ tusen år sedan. För nog ekade minnet av den romansen ganska tomt i TV-studion under kvällen? Inte en enda liten oskyldigt flörtig glimt fanns mellan de (numera inte så unga) tu. Inte en enda liten futtig programledarfråga från Nathanael som liksom avslöjade att de någon gång som tonåringar hållit varandra ömt i handen vid en gungställning och delat på ett tuggummi. DET tycker jag är skandal om något!

Istället babblade Maria på om skolfrågor. SKOLFRÅGOR!!! Som om INGENTING hänt (för 20 år sedan.) Och Nathanael… Inte en enda liten fördelaktig fråga till den forna flingen. Istället verkarde han mest fokuserad på ämnet. Borde han inte snarare få PRIS för sin utråkiga, korrekta och minst sagt oförskämt neutrala inställning till sin före detta  (för 20 år sedan), undrar Dagens Skola!

Fast…tänk vad hysteriskt roligt det hade varit om SVT:s Skolfront (som tittarna föreslog,) kickat sin programledare bara just för det här programmet. Och som skäl skyllt på en fling mellan honom och MP-ledaren.

För 20 år sedan.

Snacka om att kasta in en höna i TV-studion där det inte ens fanns en fjäder att tillgå! 🙂 Och snacka om vilken snackis DET hade blivit i kvällstidningarna med kreativa rubriker som följd: ”Nathanael: Jag har aldrig kommit över Maria”. eller ”Nathanael är viktigare än politik för mig”.

Vad gäller debatten (som ju verkar ha kommit i skymundan som vanligt) tycker jag att den var ganska lam. Om jag hade fått bestämma hade jag istället valt att bjuda in spännande, roligt, bitskt, insatt, kunnigt, smart skolfolk från alla håll och kanter – allt från drabbade elever till upprörda lärare. Dessa hade sedan fått grilla partiledarna med häftigare och mer kreativa frågor än. ”Tycker ni att det är dumt med burqa i skolan?”

Å andra sidan blev det under programmets gång mer än uppenbart vilka problem skolan brottas med idag. Och att få av våra politiker verkar vilja ta i dem. Det tycker jag är intressant.

Filippa Mannerheim

3 kommentarer till “Expressen: Kärleksgnistor i TV-studion upprör Skolfronts tittare…”

1. frekar06

Skolfronts debatt är som jag ser det ett exempel på att politikerna antingen inte klarar av skolans problem eller inte är intresserade. Det är vi lärare som måste skapa förändringen i skolan. Jag menar att vi behöver en ny pedagogik som är anpassad till kunskapssamhället och den digitala värld som eleverna strängt taget växer upp med.

Exakt hur denna ska vara utformad är jag inte klar på idag. Men en sak är säker och det är att jag vill att de mänskliga fri- och rättigheterna ska känneteckna hela skolverksamheten. De ska upp och debatteras i undervisningen och de ska tillämpas i praktiken i verksamheten.

FN:s barnkonvention och FN:s konvention om mänskliga rättigheter borde vara styrdokument för alla som arbetar i skolan. Privat meddelarfrihet och meddelarskydd bör införas så att man utan att vara rädd för repressalier kan rapportera brister i skolans verksamhet. Den personliga integriteten för lärare och elever skall komma i första rummet.

Kameraövervakning och slumpvisa drogtester av elever skall inte vara tillåtna. På en hel del ställen kan man i drogpolicys finna formuleringar som innebär att om man som elev vägrar frivilliga drogtester så kvarstår misstanke om drogmissbruk och eventuell anmälan till socialtjänsten. Vad hände med principen om att man är oskyldig till motsatsen bevisats? Jag vill också att Internet, sociala medier och mobiltelefoner ska ses som självklara och viktiga verktyg i undervisningen. Internet och sociala medier ska inte censureras. Mobilen ska användas i undervisningen, inte förbjudas. Tyvärr går vi inte i riktning mot en skola som är anpassad för kunskapssamhället och det digitala samhället. Vi går i motsatt riktning.

//Frekar06

2. filippa

Frekar06! De skulle bjudit in dig till debatten!!! 🙂 Jag håller med dig i så mycket av vad du skriver och är lika oroad som du över vilken riktning skolan verkar gå mot. Du har aldrig funderat på att engagera dig politiskt i skolfrågor? Våra politiker skulle verkligen behöva någon som har både koll och engagemang! 🙂

Du anar inte vilke tomtenisse-svar jag fått när jag skrivit och frågat hur de tänker kring ditten och datten till våra politiker. Borde fasiken publicera några av de mest korkade svaren här på DS, haha. Bland annat bad jag en av oppositionens skoltalesmän att för guds skull engagera sig litet, visa litet glöd, vara litet på bettet så att inte allt strålkastarljus skulle falla på Janne. ”Ni har ju för bövelen forskningen på er sida!” Svaret blev en hänvisning till en paragraf. Himmel… Om den sekreteraren varit elev i mitt klassrum hade det blivit IG direkt. Snacka oengagemang, Snacka slentrian. Snacka inte ha koll/intresse för målgruppen. 🙁