Exempel på några otrevliga cyberkommentarer fröken fått genom åren

Publicerad 26 september, 2008

"Är du utbildad lärare? Då skäms jag över att vara tvungen att kalla dig för kollega. Emellertid är det än mer pinsamt att du kallar dig för frilansjournalist. Du behärskar inte det svenska språket bra, och framför allt är dina kunskaper på tok för dåliga för att försöka skriva ironiskt."

"Gör oss alla en tjänst och sluta förorena Internet, det finns tillräckligt mycket skräp här som det är."

"Det förefaller som helt otroligt att ingen genomskådar din skit, Filippa. Personligen vet jag hur du går till väga när det kommer till att sätta betyg. Ja, man kan ju faktiskt undra vad som är fel när elev efter elev och klass efter klass simultant med ditt tjat om “rättvisa betyg” skapar enorma invändningar mot både ditt sätt att lära ut och dig som person."

"En kvinna med mer brist på självinsikt och godmod får man nog leta länge efter. I alla fall i skolmiljö. Hej då. Byt jobb."

"Är det här /bild på min halvårsgamla son/ en riktig människa?"

Ovan några axplock från kommentarer man som lärarbloggare kan råka ut för. Gamla elever som fortfarande är ilskna över ett betyg, föräldrar som inte tycker att man har skött sitt arbete tillräckligt väl och blir provocerade när man sticker ut hakan offentligt, okända människor som bara vill göra illa.

På Internet verkar det vara fritt fram att sprida sin dynga. Gärna bakom en trygg anonymitet i form av en datorskärm. Med andra ord har jag full förståelse för varför så få lärare bloggar. Varför så få kvinnliga lärare bloggar. Och varför de, om de nu trots allt vågar sig på att uttrycka några åsikter, gör det på en anonym blogg.

Det är ledsamt att så många finner glädje i att kasta ut verbala komockor i kommentarsfälten. Det är ledsamt att så många kreativa, duktiga, driftiga, häftiga kvinnor får ta emot dem. Oavsett vad de skriver om. Oavsett vad de står för.

Men i cyberspace är allt tillåtet. Helt uppenbart.

5 kommentarer till “Exempel pÃ¥ nÃ¥gra otrevliga cyberkommentarer fröken fÃ¥tt genom Ã¥ren”

1. Linda

Filippa – stÃ¥ bara pÃ¥ dig och njut av att vara en tänkande människa bland alla sopprötter som inte ids göra nÃ¥got annat än att trycka ner andra kvinnor (för sÃ¥ är det oftast) som sticker ut.

Linda

2. Filippa

Tack Linda!!! 🙂

3. Janne

Om gamla elever avreagerar sig är det väl ett kvitto på att du antagligen hade rätt och att du har haft ett visst inflytande på dem.
    Strunta i dessa cybertalibaner!

4. Filippa

Tack Janne! Jag försöker. För jag vill ju skriva. Mycket ocksÃ¥ för att fÃ¥ igÃ¥ng en diskussion och fÃ¥ kontakt med andra därute – kollegor, elever, föräldrar och skolledare. SÃ¥ givande!

Och visst – jag försöker strunta i det elaka. Men ärligt talat – ont gör det ibland. I synnerhet när det blir för personligt. När kommentarerna inte längre handlar om ämnet utan rör utseendet pÃ¥ min son eller min “sjuka hjärna”. Kommentarer man aldrig skulle ha tolererat i ett klassrum men som man bara mÃ¥ste svälja här pÃ¥ nätet. Ledsamt…

Men glad blir jag och stöttande är det med era kommentarer. TACK!