En bra dag på jobbet…

Publicerad 2 augusti, 2008

08.33. Trycker in 33 antal kopior till klassen på kopiatorn. Kopiatorn spottar ut tre papper och dör med en suck.

08.37. Vaktis svarar inte på telefon. Är på morgonfika. Mejlar vaktis. Avslutar med tre utropstecken för att markera desperation.

08.40.  Tar de tre värdefulla kopiorna. Bestämmer snabbt att det får bli grupparbete idag.

08.50. Går in i klassen. –  Hej klassen. Idag ska vi ta tema på verb. Det lämpar sig mycket bra för grupparbete. Sätt er… Tio och tio! Dela på de här papperna. Tyst! Inte ett ord! Det är jag som är pedagogisk ledare!

10.00. Har möte med arbetslaget. Diskuterar klokt och insiktsfullt och vikten av långsiktig planering.

11.00. Rektorn kommer in. Vi måste effektivisera. Bjuda till litet. Flexibla arbetsplatser utan egna skrivbord. Köpstopp. Fler konferenser. Betala 70 kronor för de pedagogiska luncherna med eleverna. Stå funktionär på alla idrottsdagar. Ringa föräldrarna varje dag. Sätta färre IG. Facket håller med och nickar. Dessutom måste jag täcka för vab-Arne. Han vabbar idag. Igen.

12.00. Slukar en ostfralla vid skrivbordet medan jag skriver ett mejl till arg förälder. ”Han ska ha MVG!” Skriver att jag gärna skulle ge MVG för Putte är en go kille men tyvärr inte den skarpaste kniven i lådan. Suddar ut. Skriver att jag gärna skulle ge MVG men rektorn har förbjudit mig. Suddar ut. Skriver att jag gärna skulle ge MVG men mitt samvete förbjuder mig.

12.26 Nytt mejl i inkorgen. ”Varför får inte Linda MVG? Hur ska hon nu komma in på juristlinjen?” Föreslår högskoleprovet till båda.

12.28. Rusar till klassrummet. Slänger fram närvarolista. Alla tre skriver på.

12.33 Inleder min halvplanerade föreläsning om Strindbergs dramatik.

12.33,5. Paus. Jöns måste vässa pennan.

12.34. Det knackar på dörren. Måste släppa in Eva, Nisse och Kalle.

12.40. Eva, Nisse och Kalle har nu hälsat klart (”Sho bre!”, ”Tjena mannen”, ”Läget, kungen?”) på alla sina klasskamrater. Åter till Strindberg.

12.42. Kalle har ingen penna.

12.45. Kalle har min penna.

13.00 Spinger till vab-Arnes klass. Slänger fram närvarolistan. Alla tre skriver på.

13.15 Inleder vab-Arnes lektion i kvantfysik som jag läste på som hastigast i korridoren.

13.30. Jävla vab-Arne.

13.40 Springer tillbaka till min klass. Alla är borta utom plugg-Sara. En jättesnopp är ritad på tavlan mellan ”Fröken Julie” och ”Ett drömspel”. Var fan är min penna?

14.00 Jagar två klassers elever i kafeterian och uppehållsrummet. Skäller på Nisse, Eva, Kalle som spelar biljard. Letar efter Jöns och min penna.

14.10 Låtsas att allt är frid och fröjd när rektorn kommer. ”Självstudier” såklart.

14.30 Puttes mamma har svarat på mejlet. Han har redan gjort högskoleprovet och det gick inge' bra. Alltså måste han få MVG. Lovar att göra vad jag kan för att ge honom det.

14.45 Lindas mamma har svarat. Hon vill ha möte med mig, rektorn, kuratorn och syv nu på fredag klockan 18.30 angående Lindas rätt till MVG. Skriver ett snällt och vänligt svar: "Det låter som en bra idé. Jag tar med kanelbullar."

15.00 Konferens: Strukturanpassning. Organisationsprototyper. Faktureringsparametrar. Administrativ verksamhetstillvänjning.

16.00 Konferens: Strukturanpassning. Organisationsprototyper. Faktureringsparametrar. Administrativ verksamhetstillvänjning.

17.30 Konferens: Ritar en snopp i mitt kollegieblock. Strukturanpassning. Organisationsprototyper. Faktureringsparametrar. Administrativ verksamhetstillvänjning.

18.30 Hemma. Lagar mat. Diskar. Plockar undan. Hjälper barnen med läxor. Borstar tänder. Sätter på nattdräkt. Läser barnsagor. Tänker ut morgondagens fem lektioner. Att forska om barnsagor. Vi tar litet självstudier.

21.00 Börjar rätta i skrivningshögen som legat i fyra veckor. Ger nyanserad feedback. Går in i språket. Ger förslag på förbättringar. Gör pilar och uppmuntrande noteringar till eleven. Sådär ja!

22.00 Första reportaget rättat och bedömt. Bara 61 reportage kvar!

23.30  Skriver ”Strålande” på de sista 23 reportagen i rättningshögen och går och lägger mig. Släcker lampan. Tre månader, fyra veckor och 1 dag till sommarlovet!

 

4 kommentarer till “En bra dag på jobbet…”

  1. Janne

    Stackars sate! Låter mer som ett stycke ur En dag i Ivan Denisovitjs liv än en beskrivning av en lärares vardag. Om någon upplever verkligheten på detta sätt råder jag honom att sluta eller göra som vab-Arne.

  2. Filippa

    Janne! Har hört att ungefär 17% av befolkningen förstår ironi. Du tillhör nog inte dem. Stackars sate…

    Jobbar du som lärare, vet du hur vansinnigt knasiga dagarna kan vara. Och så fantasiskt kreativa och roliga samtidigt. We love it! Och ibland skojar vi litet om det också… Tänk att vi vågar!!! 😀

  3. Janne

    Skojade du bara?

  4. Filippa

    Jag tror att alla som jobbat som lärare någon gång känner igen sig litet grand. Fast överdrivet är det ju så klart…

    🙂

Kommentera

*

Copyright © DagensSkola.