Att tjäna kosing på ungar

Publicerad 19 augusti, 2008

De senaste tolv åren har antalet fristående skolor mer än fördubblats, skriver Aftonbladet idag och namnger även de skoldirektörer – ja, du läste rätt – SKOLDIREKTÖRER, inte rektorer – som tjänat mest på skolan. Miljonvinster, handlar det om.

Visst finns det friskolor som drivs av engagerad personal med visioner och pedagogiska idéer, personer som brinner för utbildning och för ungdomar.

Men alla vi som någon gång varit på intervju hos en sådan där direktör, utan intresse för ungdomar och utbildning eller kunskap om varesig skolfrågor eller skollagar, ryser vid tanken av att det finns de elever som får sin "utbildning" där.

Jag har sett friskolor som knappt har några lektioner på schemat förutom EA (eget arbete), som pressar in fem ämnen och åtta kurser på en enda lärare, som uppmuntrar sin personal att sätta höga betyg, som struntar i elevhälsa och skolmat – ja, som helt enkelt drivs av direktörens eget vinstintresse.

Och vi alla betalar, men inte för elevernas utbildning utan istället rakt ned i direktörernas egna fickor.

Något som knappast bekymrar Jan Björklund.

– Startar du en skola tar du risker. Och du måste få tjäna pengar, säger Jan Björklund (fp).

Själv frågar sig fröken bara: Varför det? Varför ska man tjäna pengar på ungdomars utbildning? Hur går resonemanget bakom en sådan makaber idé?

Världen är en märklig plats…