Att fÃ¥ överklaga eller inte, det är frÃ¥gan…

Publicerad 1 december, 2009

Nu finns inslaget om förslaget om att elever ska få överklaga betyg på Skolfronts webb. (Tryck på "Se hela programmet".) I slutet av programmet försöker fröken i en debatt få fram några argument mot detta knasiga förslag.Kolla även gärna eftersnacket där vi hann diskutera det hela litet mer ingående.

Och framför allt: Vad tycker du? Ska elever få överklaga sina betyg eller inte?

6 kommentarer till “Att fÃ¥ överklaga eller inte, det är frÃ¥gan…”

1. Christoffer Krämer

Ordet “överklagande” är ju olyckligt och spökar till diskussionen tycker jag.
    Skall elever ha rätt att pröva om betyg och visa att de nu nÃ¥r kunskapskraven – absolut! Men överklaga? Hur skall det gÃ¥ till?
    Skall dÃ¥ en annan ämneslärare sätta sig i tidsmaskinen, Ã¥ka tillbaka i tiden och sedan närvara vid alla de betygsgrundande tillfällen (prov, inlämningar, diskussioner och övningar) som legat till grunden för betyget – och sedan med utgÃ¥ngspunkt frÃ¥n detta säga om originalläraren satt “rätt” eller “fel” betyg?
    Nej, det blir problematiskt. Man kan aldrig backa bandet. En elev som är missnöjd med sin bedömning skall helt enkelt kunna prova om och om eleven då lyckas kan man bara konstatera att eleven NU har det som krävs. Hur det var förr är då inte längre relevant.