Åh, vilken tur att facket vågar reagera. Not!

Publicerad 1 september, 2008

Jan Björklund har ljugit. Om förhållandena i den svenska skolan, om siffror och internationell forskning. Han har farit med osanning. Utan att rodna. Utan att ta tillbaka något. Utan att erkänna att han inte talat sanning. Och vunnit sin nuvarande post med befogenheter att ändra hela skolsystemet genom populistiska, självsäkra och totalt felaktiga uttalanden.

Nu reagerar lärarfacken med styrka och upprördhet.

– Det är inte rimligt att ha en utbildningsminister som så uppenbart är ointresserad av sanningen och likaså av forskning om lärande och utbildningsfrågor! Säger Metta Fjelkner och får medhåll av Lärarförbundet.- Vi kräver hans avgång. För skolans framtids skull. Mannen har gjort bort sig en gång för mycket.

Eller vänta nu…

Så sa hon inte riktigt. Nej… Faktum är att varken hon eller någon annan sa så.

Som vanligt mesar lärarfacken på. Vågar inte. Orkar inte. Förstår inte.

Eva-Lis Sirén på Lärarförbundet menar att Jan Björklund nu "riskerar att få det svårare att ta tag i möjligheter att sätta in särskilt stöd till de elever som behöver det".

Metta Fjellkner, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund, säger att Jan Björklund gjort en viktig insats för att sätta skolfrågor högt på den politiska agendan. Men hon är kritisk till hur Björklund handskats med siffror i debatten

Störtlöjligt!

För oss lärare blir de konsekvenser alliansens ogenomtänka och grundlösa reformer bidrar till direkta.

Vi vill ha fackförbund som reagerar. Som inte mesar. Som står bakom oss. Inte fack som jolmigt jamsar runt i pressen om hur ledsamt det är att utbildningsminstern inte kan räkna.

Det är ledsamt. Men det är sannerligen också oacceptabelt.

Säg det istället, Metta Fjelkner!