Ingen säger något om de verkliga problemen

Publicerad 8 februari, 2011

Nu går debatten hög. Öppen jakt på lärare och läraryrket. Kränkning av lärare på bästa sändningstid. Usch och fy!

Samtidigt väntar jag att någon skall säga något om de faktiska problem som syns via serien ”Klass 9A”. I mina ögon är de största problemen dessa:

1. Det finns lärare som är yrkesverksamma som inte själva ser att de inte når eleverna (vilket i sin tur gör det väldigt svårt att få dem att utvecklas).
  2. Det finns stora motivationsproblem i vår svenska skola. Dvs. eleverna behöver ha roligt hela tiden för att ”orka” lära sig någonting.
  3. Rädslan för att släppa in någon i klassrummet som kan ropa att ”kejsaren är naken!” är större än någonsin.

Kan vi inte snälla, snälla, tala om dessa problem istället för att någon har den oerhörda fräckheten att filma lärare som inte är särskilt bra (Ännu! Programmakarna har lovat utveckling).

Kan vi försöka bidra till utveckling genom nyanserade diskussioner istället för att stoppa huvudet i sanden och säga att det är brist på …. (sätt in valfri anledning).

5 kommentarer till “Ingen säger något om de verkliga problemen”

1. DagensSkola » Föreläsningar om källkritik och informationssökning i vår

[…] och lov har Rektor skrivit ett inlägg som ni kan kommentera om just denna […]

2. filippa

Kan bara hålla med dig Rektor! Söker precis som du en mer nyanserad debatt. Det är så billiga knep att visa upp lärare som inte lyckas och sedan visa var skåpet ska stå.

Samtidigt fascinerades jag av att fokus i serien (än så länge) verkar ligga på vikten av ordning i klassrummet. Qué??? Självklart ska en klassrumssituation inte präglas av totalt kaos, skrik och gap ??? Det är väl för 17 förutsättningen för att någon ska lära något. I himlens namn: om det inte finns förutsättningar för eleverna att höra vad läraren säger måste väl för bövelen läraren reagera och GÖRA något. Det har väl absolut ingenting med lärande att göra??? Och hur LÄRANDE sker är väl det som är det som man borde lägga fokus på, i en sådan här serie eller?

Alltså: jag saknar den pedagogiska ingången. Elitlärarna verkar vara bra för att de skapar ordning men jag tycker knappast att de har fokus på lärandet som sådant. Det känns så oerhört konservativt tycker jag och jag skulle själv aldrig vilja vara elev i det där klassrummet .

OCH: Svenska som andraspråk har absolut ingenting med språklig nivå att göra vilket elitläraren Gunilla lät göra gällande. Ah!!! Blir så trött på svartvit TV-mässighet ibland!!!

3. frekar06

Rektor. Vi är i grund och botten överens här. Vi borde diskutera de stora frågorna, vilka du ger bra exempel på i ditt inlägg, i sansad ton istället för att ägna oss åt en massa dravel som man tydligen har släppt igenom på Aftonbladet och Expressen.

Vi har verkligen inte tid att hålla på med sådana angrepp som man släppt igenom i Aftonbladet och Expressen. Problemen i den svenska skolan är stora och de måste behandlas mer seriöst än vad man lyckas få det att framstå som i de debattartiklar som länkas här.

Vi borde ägna vår tid åt att konstruktivt diskutera allt från hur situationen för mänskliga rättigheter ska bli bättre i skolan till hur vi på ett bättre sätt än idag kan möta elever i behov av särskilt stöd. Det finns uppenbarligen väldigt mycket vi skulle behöva diskutera kring skolan.

Låt oss göra detta på ett seriöst och konstruktivt sätt, precis som du är inne på Rektor, istället för att komma med en massa dravel som Aftonbladet och Expressen nu publicerat.

För min egen del när jag kommer ut som lärare kommer frågorna om mänskliga rättigheter och elevinflytande i allmänhet vara viktiga. Men den fråga som kanske är min absoluta hjärtefråga är hur vi ska förbättra skyddet för såväl elevers som lärares personliga integritet.
    Bara i integritetsfrågorna har vi tillräckligt mycket att diskutera för att inse att vi inte har tid med det dravel Expressen och Aftonbladet publicerat! /Frekar06

4. frekar06

Observera att det blev fel i min senaste kommentar. Det är andra artiklar än de som finns länkade här jag syftar på. Kollade inte tillräckligt noggrant innan jag publicerade. De artiklar jag syftade på tror jag också är publicerade i Aftonbladet/Expressen men det var nog förra vändan av Klass 9A. Men faktum kvarstår, det är mycket dravel i media kring skolan och väldigt lite seriös debatt. Alla, även de som inte är insatta i skolans värld, ska helt plötsligt leka proffs så fort det kommer en sådan här serie! Frekar06

5. Janne

Men saken är ju den att ordningsproblemen i svensk skola är och har varit ett jätteproblem under lång tid. Till de grundläggande förutsättningarna är att det råder ett lugn på en arbetsplats och att det finns en tydlig arbetsledning. Brister några dessa grundbultar så är risken stor att kaos utbryter.Jag vågar påstå att det är ett generellt problem i svensk skola att lärarna och inte minst rektorerna har kapitulerat.