Valfrihetens Sverige inte så hemskt valfri

Publicerad 24 augusti, 2008

"Den fria skolan har kommit att innebära en frihet att välja huvudman men inte att välja pedagogik". Professor Ronny Ambjörnsson med flera går idag ut och kritiserar beslutet om att avveckla waldorflärarutbildningen och menar att Sverige befinner sig i en djup pedagogisk kris.

2 kommentarer till “Valfrihetens Sverige inte sÃ¥ hemskt valfri”

1. Jonas

Den fria pedagogiken är inte kris bara för att Stockholms universitet inte vill hålla kurser i en pedagogik byggd på Steiners fantasier.

2. Fredrik

Svar till Jonas:
    Detta som du kallar fantasier fungerar uppenbarligen i alla fall.
    Waldorfskolornas resultat ligger ju klart över genomsnittet.
    Eftersom jag gått i både vanliga grunskolan och i waldorfskola kan jag berätta att man undervisar i samma ämnen på båda håll. En avgörande skillnad för mig var dock att lärarna över lag var bättre och mer engagerade i Kristofferskolan. I den grundskola där jag gick skyndade de till lärarrummet så fort en lektion var över och blundade
    för att ungar pucklade på varandra ute på asfaltsplanen.