Vad var egenligen Gulag? Fråga inte din lärare

Publicerad 20 augusti, 2008

Vad var egenligen Gulag? Fråga inte din historielärare. En undersökning som Forum för levande historia gjort visar att lärare har dåliga kunskaper om Förintelsen. Läs mer här och här.

13 kommentarer till “Vad var egenligen Gulag? FrÃ¥ga inte din lärare”

1. Cemal

Vem kan påstå att Gulag var ett arbetsläger när syftet med detta läger var att sakta utrota de som kom dit med att ge de tungt jobb och ej behandla deras sjukdomar.
    Tycker att lärarna har ändå svara rätt på frågan

/ej lärare

2. Arne

Lärare, precis som elever, måste bli bättre på rena faktakunskaper. Annars blir allt analyseramde och slutsatsdragande tomt. Det är detaljerna som ger färg, förståelse och nyanser åt kunskapen.

3. Joakim

Cemal: Det konstiga i det hela är ju att jag kan slÃ¥ vad om att mÃ¥nga av lärarna inte visste att Gulag var ett pÃ¥hitt av sovjetunionen och hade sÃ¥ledes ingenting med “Förintelsen” att göra.

4. Magnus

ej lärare: “Vem kan pÃ¥stÃ¥ att Gulag var ett arbetsläger när syftet med detta läger var att sakta utrota de som kom dit med att ge de tungt jobb och ej behandla deras sjukdomar.
    Tycker att lärarna har ändÃ¥ svara rätt pÃ¥ frÃ¥gan”

För det första: Många i Gulag stupade, men det var ett helt vidrigt arbetsläger, inte ett urtrotningsläger.

För det andra: FrÃ¥gan till lärarna var om ett nazistiskt utrotningsläger. Gulag lÃ¥g i Ryssland och var Sovjetunionens läger för dem de sÃ¥g som fiender tlil deras system. Det hade inte med judar — eller tyska judar — att göra.

Hur kan du mena att lärarna på något sätt hade rätt? Din okunskap är förstås lika makalös!

5. Stefan

“Flera lärare…” – hur mÃ¥nga är det egentligen? Fem stycken? Tio procent? Hälften?

I övrigt var frågorna på tok för detaljerade för att det ska gå att dra några slutsatser om hur det är ställt med svenska lärarkåren.

6. Magnus

Stefan. Gulag kom på andra plats, inte lång ifrån Treblinka.

Undersökningen finns länkad här:

7. Janne

Är det någon som har tagit del av enkätfrågorna? Läs och bedöm själva!

8. Ã…ke

Jag hade alla rätt – av en slump! Verkligen extremt dÃ¥liga frÃ¥gor – s k “Jeopardykunskaper”. Visst alla bör veta skillnad pÃ¥ Gulag och Treblinka, men sen… Att bland övriga läger kunna identifiera vilka som ursprungligen byggdes som avrättningläger, koncentrationläger, fängelse för politiska motstÃ¥ndare eller bara fängelse är kanske lite mycket begärt, eller? Speciellt som alla användes pÃ¥ olika sätt (eller likartade) i förintelseprocessen.

Och i ett nioårsintervall välja rätt bland fem alternativ vilket år som nazisterna började rent etniska arresteringar av judar?

Tyvärr kan man konstatera att Forum för levande historia skjuter sig själva i foten! Den goda viljan att ge exempel på en av vår tids besynnerligaste vidrigheter blåser man bort på en undersökning där man utom i en fråga poängterar kalenderbitarnas detaljfrossa. Och det är så synd.