Vi lärare kan vara ”casual”. Om ni elever tillÃ¥ter.

Publicerad 30 september, 2008

Bild: Stock. XCHNG

Kläder och träning

Vad är god klädsmak? Den som eleverna har? OK, bland eleverna finns det många intressanta kreationer, tveklöst, men det blir svårt att tillfredställa alla olika typer av klädsstilar som förgyller textilpaletten bland våra drygt 1000 elever på skolan. Öppna ögonen och kolla runt lite – hur många olika goda klädsmaker finns det inte… och vem bestämmer vad som är god klädsmak?

Extra märkligt blir det om man försöker vara lite avslappnat ”casual” någon gång – då får man höra att man inte ska klä sig som en elev eller ser ut som man just klivit upp ur sängen (hur många sover med byxor och skor och tröja på sig?)!

Lärare som aldrig tränar finns det nog – precis som det finns elever som inte tränar och taxichaufförer och bagare och andra som aldrig tränar. Men självklart stämmer det inte in på alla lärare på skolan. En inventering av personalen skulle ge en imponerande meritlista av tidigare och pågående idrottsutövning – som många elever inte skulle tro mer på än på jultomten.

Nästan alla lärare har växt upp i en tid då inte bara skolidrotten fick större utrymme, utan avsaknaden av 57 tv-kanaler och 24h datoranvändning konkurrerade med idrottsutövande på fritiden. Enligt värnpliktsverket som i många herrans år testat fysiken på mönstrande 18-19 åringar har andelen överviktiga femdubblats sista 20 åren. Framtidsforskare berättade nyligen för Svenska Friidrottsförbundet att om 40 år kommer samtliga ungdomar i Sverige vara feta – alltså mer än överviktiga! Vi har tränat hela livet och fortsätter att göra det.

Men visst kan vissa lärare träna mer – precis som många andra. Handen på hjärtat – hur många av er elever skulle inte må bra av lite mer träning? Själv går jag till och från skolan varje dag (ca 50 minuter), tränar handboll 1-2 gånger i veckan, innebandy en gång i veckan och löptränar 2-3 pass i veckan… häng gärna med någon gång!

Musik – magistratus magnificus mysterium.

Den här fördomen är nästan så dum att den inte behöver bemötas. Allvarligt talat – vad grundar sig denna vansinniga tanke på? De flesta i min ålder (25+) gick i kommunal musikskola och spelade instrument (man han med det och idrotten på fritiden – det var innan 57 Channels and Internet highways!) under flera år av sin grundskoletid – många fortsatte efter den också.

De flesta av dem som valde att inte fortsätta spela musik själva, förvisso merparten, upphörde i och med det inte omedelbart att lyssna på musik – de lyssnar fortfarande på musik. Tror ni musikindustrin fanns för den goda sakens skuld innan millennieskiftet – ledd av Frälsningsarmén? Excuse me, uppfanns artister, vinyl, CD, konserter, radio, topplistor och annat i samband med att Piratebay bildades, Ipoden uppfanns och Mp3 uppgraderades till Mp4 – not likely!

Även här – precis som hos andra yrkesgrupper som hos er elever varierar naturligtvis intresset – men personligen vet jag inte om det går en dag utan att jag lyssnar på musik, en vecka utan att jag hör ny musik, en månad utan att jag förnyar min musiksamling eller ett år utan att jag möter elever på konserter.

Så här är lärare – egentligen

Som ni säkert listat ut vi detta lag är den enkla slutsatsen att lärare är precis som alla andra människor. Några gillar kläder, andra tränar, vissa har barn som är deras ögonstenar och en del spelar musik.

Det enda man kan säga som egentligen är tvärsäkert och gemensamt för alla, är att alla lärare har gått på gymnasiet – och jobbar på gymnasiet – för att de gillar sina elever, bryr sig om dem och vill att de ska lära sig så mycket som möjligt.

Så enkelt är det!

PS: Glöm inte läxan – det är kul, bra och nyttigt att kunna saker!

Antonio Serra, historie- och geografilärare på Thorildsplans gymnasium, Stockholm