Betygsättning var (inte) ordet, sa Bull…

Publicerad 13 november, 2008

Bild: Stock.XCHNG

En stormig debatt blev det här på DagensSkola, efter "Rektors" försvarande av herr Reepalus förslag att elever skall få betygsätta sina lärare. Efter mycket om och men kom det fram att det kanske mera handlade om att eleverna skulle få möjlighet att utvärdera kursen i sin helhet.

Storm i ett pedagogiskt vattenglas? Njae… Kanske inte ändå.

Min senaste krönika i Skolvärlden handlar om allt detta. Och hur viktigt det är att skilja på äpplen och päron ändå. Tack "Rektor" för ett mycket bra uppslag. Tack ni andra för kloka synpunkter i ämnet.

Är du intresserad av att läsa krönikan så finns den här om du sedan bläddrar fram till sidan 20 med pilarna.

Det är så klart oerhört roligt om alla ni som var med i debatten vill kommentera den här på DagensSkola. Och ni andra också så klart. Vad tycker DU?

Allt gott i novembermörkret!/Filippa Mannerheim

3 kommentarer till “Betygsättning var (inte) ordet, sa Bull…”

1. Rektor

Filippa!
    Du har helt rätt. Debatten har blivit helt skev pga att man (journalister! Reepalu?) har använt sig av begreppet Betyg när man menat Utvärderingar. Den enda förändring som sker för vissa lärare är att utvärderingen blir digital och att rektor har insyn (vilket jag för övrigt tycker att alla utvärderingar bort varit i alla fall).

Intressant är också att efter att ha fått ta emot mycket stryk så slår Reeplau tillbaks. Läs gärna detta: http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article388551.ece

2. Filippa

Tack sÃ¥ mycket “Rektor”!

Illa att Reeplus inlägg kom efter det att jag skrev min krönika. Han fÃ¥r nämligen stryk för just det han säger sig inte stÃ¥ för. Märkligt nog, när jag researchade inför artikeln, fann jag inte en enda text där han reagerade inför användandet av ordet “betyg”. Inte i debatterna med Fjelkner, inte i artiklarna. I en artikel mumlade han litet tveksamt att “det nog ändÃ¥ var mer omdömen än betyg han talade om ändÃ¥!” Jag fick helt klart bilden av att han själv, litet populistiskt, försökte fÃ¥ igÃ¥ng en debatt genom att kalla kursutvärderingarna för “betyg”. Nu beskyller han istället Fjelkner för detta. SvÃ¥rt.

Det slÃ¥r mig att jag nog bör jag göra en “skolstoffare” där jag länkar till artikeln där han uttalar sig.

Om igen – tack “Rektor”!

3. Hanna

När jag tänker tillbaka på min skoltid så anser jag att jag tidigt hade kapacitet att betygsätta/utvärdera mina lärare.

Dom som skulle fått högt betyg är inte dom slappa lärarna som gjorde att man fick mycket ledig tid och slapp jobba. Inte heller dom lärarna som hade bra ämneskunskap men som på regelbunden basis kränkte elever.

Däremot hade jag sagt högt betyg på lärare som fick oss att lära oss ämnet, jobba på hårt och som behandlade oss som medmänniskor och med respekt.

Vi betygsatte ju lärare redan då fast det inte blev nedskrivet eller behandlat på ett systematiskt sätt. Dom flesta var överens om vad en bra lärare var.

Jag tror att elever tidigt har förmågan att betygsätta sina lärare på ett korrekt sätt.