Precis allt är skolans fel

Publicerad 2 augusti, 2008

Enligt DN anser Maud Olofsson att den stora skillnaden mellan kvinnors och mäns företagande beror på den könsuppdelade skolan. Som läsare är det lätt att tolka artikeln som ytterligare en berättelse om hur allt är skolans fel. Aftonbladet hängde idag ut Sveriges ”värsta skolor”, genom att sammanfatta alla de anmälningar som gjorts mot den och den skolan. Att vissa av anmälningarna kanske helt saknar grund struntar tidningen tydligen i. Vi har en skolminister som föraktfullt avfärdar ett stort antal duktiga och hårt arbetande lärare och ger deras verksamhet epitet ”flumskolan”. Tänk om andra ministrar uttryckte sig lika vårdslöst om de arbetande i sina myndigheter: ”Flumförsvaret”, ”flumrätten”, ”flumvården” och ”flumsocialtjänsten”. Men så kan en minister bara uttrycka sig om skolan utan att det leder till minsta rabalder.

Snart är väl börsraset, de stigande räntorna och växthuseffekten också ytterst skolans fel. Vi som jobbat inom skolan har misslyckats helt i vår uppgift att forma perfekta superhjältar till medborgare. På grund av vår skrämmande inkompetens har dagens ungdomar nämligen inte utvecklat de relevanta superkrafter som krävs för att snabbt stoppa världssvälten, uppfinna evighetsmaskiner och med ens välta över ända alla strukturella hinder för kvinnors framfart i näringslivet.

Ja, för politiker och journalister har det blivit som ett mantra att attackera lärare och skolväsen. Att läsförståelsen och det abstrakta tänkandet är sämre i yngre generationer anses t.ex. per automatik ha sin grund i ”flumskolan”. I själva verket är det alldeles självklart att dessa förmågor blir sämre om man läser och talar mindre, vilket vi faktiskt gör idag. Vi rör oss från ett text- till ett bildsamhälle och den text vi läser är ofta mer kort och fragmentarisk än förr. När man läser måste man skapa sina egna bilder vilket tränar hjärnan. När man ser på TV kommer bilderna alldeles gratis. Det har inte ett jota med skolan att göra. Det är utanför klassrummet eleverna tränar sitt abstrakta tänkande mindre än förr. Detta för i och för sig med sig att lärare måste sänka undervisningsnivån, vilket slår igenom från grundskola till universitet.

Så Maud, det är fint att du vill främja kvinnligt företagande, men trist att du, som så många andra, snabbt skjuter från höften och litet slarvigt slänger iväg ”skolan”. Det är inte heller särskilt begåvat med tanke på att elevernas gymnasieval mer speglar samhällets genuskontrakt än skolans. Våra lärosäten levererar dessutom faktiskt betydligt fler kunniga och kompetenta kvinnor än män. Nej, du får nog börja leta på annat håll. Varför inte börja med att försöka identifiera vilka könsbarriärer som finns inbäddade i näringslivets egen struktur?

Förmodligen är det väl lärarnas fel att barnen mobbas också. Lärarna har ju ändå litet mer tid med barnen än Idoljuryn.