Här tar vi inte emot handikappade…

Publicerad 18 augusti, 2008

Ytterligare en aspekt av friskoledebatten: De kommunala skolorna har den humana policyn att alla barn är välkomna. Det krävs till och med av dem. Vilket väl är bra – men borde inte det vara ett krav vi ställer på alla skolor? Tydligen inte.

Om det nu handlar om att genom konkurrens öka kvaliteten på arbetet i skolorna så borde väl inte vissa skolor gynnas av förslappande konkurrensfördelar, kan man tänka litet krasst. Men den etiska aspekten är viktigare: Vill du att ditt barn ska gå i en skola där inte alla barn är välkomna?

I dagens Aftonblad berättar några forskare om ytterligare ett problem med friskolorna: Den högst mätbara effekt av segregering som de lett till. Många föräldrar bryr sig tydligen inte om huruvida deras barn får möjlighet att lära känna människor med skilda erfarenheter, behov och förutsättningar. Något som faktiskt är en lärprocess i sig, och en mycket viktig sådan.

Missbelåtne Magistern (som tillfälligt vikarierar för Fröken)

2 kommentarer till “Här tar vi inte emot handikappade…”

1. Magistern

Vilket generaliserande dravel. Att författaren är helt emot friskolor är ju uppenbart, men med lite sunt förnuft så måste även du förstå att det är en orimlig policy för de allra flesta friskolor.

Mycket bra sida f ö.

2. Kettil

Hej Magistern!

Tack för din kritiska kommentar och fint beröm för sajten. Det skulle vara jätteroligt om du ville skriva en krönika på DagensSkola om ämnet. Vi vill väldigt gärna ha någon som kan presentera argumenten för friskolor på ett intressant och insiktsfullt sätt. Skulle du kunna tänka dig det? Debatten förs i media men friskoleförespråkarna lyser för tillfället med sin frånvaro, vilket är trist tycker vi.

Hör av dig om du är intresserad! Vi publicerar din krönika med länk till din blogg.

Mvh Kettil Mannerheim, DagensSkola