Nu ska småkidsen, redan från årskurs ett få betygsliknande omdömen! Herr Björklunds idé såklart.
– Information blir tydligare när den sätts ned på ett papper, säger han.
Vilken information som skrivs ned och om ungarna och föräldrarna förstår den är tydligen av sekundär betydelse. Bara den känns som ett BETYYYYG!
Det är en väl utbredd villfarelse hos många att en siffra, ett poäng eller en bokstav är mer tydligt, mer vetenskapligt och mer informativt än om man muntligt kommunicerar vad den står för.
"Du kan 5 i svenska Nisse!" Strålande information, Björklund! Nu blir föräldrarna nöjda.
Förslaget stinker okunskap och populism och kommer med stor sannolikhet att skapa lika många betygssystem som vi har lärare.
– Det kan bli AF på ett ställe, 15 på ett annat och glada gubbar på ett tredje. Det finns en stor risk att man, trots goda intentioner, får sämre information, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén. Metta Fjelkner, som är ordförande i Lärarnas riksförbund, håller med.
Men Björklund förstår inte alls vad de menar. Siffror och bokstäver är lättare.
Så kanske lärarfacken skulle försöka tala till honom på det enda språk han förstår.
– IG i skriftlig information, Björklund, 0 poäng av 100!
Det borde gå in, eller?