Fröken gillar arga lärarfack som ställer krav!

Publicerad 25 augusti, 2008

Äntligen! Kom igen facket! Våga vinn!

Nu går fackförbunden ut och kräver en förändring av regeringen i en fråga som inte längre kan nonchaleras. Mer än var tionde elev har inte betyg så att de kan komma in på ett nationellt gymnasieprogram. Det individuella programmet är istället det mest påtvingade "populära" programmet vi har idag. Inte riktigt den tjusiga framtidsbild man önskar, vare sig som elev, lärare eller förälder.

Eller politiker heller för den delen.

Lärarfacken tycker inte att kommunen klarar av sitt uppdrag som huvudman. No shit, Sherlock, säger jag, inte särskilt frökenaktigt men i alla fall sanningsenligt. En ointelligent fluglarv förstår problematiken i att olika elever och olika skolor kostar olika mycket.

– Man ska ha samma förutsättningar i skolan var man än bor i Sverige, och vilken socioekonomisk bakgrund man än har. Den väg vi ser på kort sikt är att staten omedelbart går in och ger riktade bidrag, säger Per Wadman, vice orförande i lärarnas riksförbund.

Hoppas bara regeringen förstår vad han menar och tar orden på allvar.