Varför olika regler för olika skolor?

Publicerad 14 mars, 2010

Varför ska andra regler gälla för friskolor? Alla skolor är offentligt finansierade och alla skolor sysslar med myndighetsutövning – även om vissa drivs i bolagsform. Självklart är det bananas att sÃ¥dan verksamhet pÃ¥ nÃ¥got vis förknippas med metafysiska stolligheter, men dessutom: I den fria konkurrensens heliga namn borde det väl vara exakt samma förutsättningar för alla skolor oavsett huvudman? ”Här bjuder vi pÃ¥ konfirmation! Kom och köp!”

3 kommentarer till “Varför olika regler för olika skolor?”

1. Rektor

Ja, ja, ja! Detta är det viktigaste vi har framför oss de närmaste åren. Om det ej blir lika villkor gällande krav, lagstiftning och liknande PLUS AVTALEN MED LÄRARFACKEN så kommer antingen de kommunala skolorna gå i graven alternativt att alla avtal som gäller lärare blir av den art som vi ser på friskolor. Ingen vill detta men konsekvensen är sådan av enkla ekonomiska fakta.