Ungdomspyromani förebyggs i Skåne

Publicerad 27 augusti, 2008

Som bekant sker en stor andel av landets anlagda bränder i skolor. I Malmö försöker brandkåren nu förebygga denna form av kriminalitet genom ett utbildningsprojekt riktat mot högstadier.

4 kommentarer till “Ungdomspyromani förebyggs i SkÃ¥ne”

1. Daniel

Jag har ytterligare förslag på kostsamma och offentligt finansierade undervisningsprojekt, exklusivt avsedda för ungdomar som begår brott:

Låt t ex Sony Ericsson-anställda ta hand om unga mobilrånare. En strålande chans för samhället att ta till vara på deras stora mobil- och teknikintresse.

2. Kettil

Daniel: Fast den där utbildning riktade väl sig till alla högstadieungdomar? Och dessutom är det en god investering att satsa pengar på unga värstingar. Leder det bara till något enstaka brott inte begås har samhället tjänat in någon miljon i skador, polis- och rättegångskostnader.

3. Daniel

Kettil: Om det är så att dessa pengar går till att utbilda alla Malmös högstadiebarn i att man inte ska elda upp skolor, så föreslår jag istället att de elever som redan förstått detta kan välja att disponera dessa pengar till något vettigare ändamål inom skolans ram. Detta istället för att låta sig förnedras av påtvingad medverkan i projekt gällande alldeles solklara självklarheter som ovan.

Samma disponeranderätt bör gälla kommande utbildningsprojekt på temat, rån, misshandel, dråp.

4. Erik

Är det svenska ungdomar det handlar om ???? NEJ !!!!!!
    Varför ska allt mörkas !!!!!!
    Satan nu ska brankÃ¥ren bli social-arbetare ….. Jag mÃ¥r illa.