Stöd behövs. Men det är dyrt…

Publicerad 30 september, 2008

– Ge alla elever tillgång till psykolog så att det som hände i Finland inte kommer att hända här, säger Linda Backman in sin debattartikel i AB. Alla vill satsa på skolan. Vem vill betala? undrar DagensSkola.

5 kommentarer till “Stöd behövs. Men det är dyrt…”

1. Ã…sa

Framtiden skördar frukterna av en skola som har värnat om alla elever.
    LÃ¥t det breda och djupa psykologiska perspektivet via psykologen genomsyra alla skolor, inte bara vissa.
    Skriv in psykologen i skollagen!

2. Kalle

Det kan väl vara en bra idé med en psykolog, men problemet ligger antagligen mycket djupare än att det skulle gå att lösa med en tillgänglig mysmamma i varje skola.

Dessa ungar har antagligen väldigt stora problem hemma, med alkoholiserade föräldrar etc. För att en sådan psykolog skall vara effektiv krävs det sannolikt att eleverna söker upp psykologen själva, istället för att bli tvingade att gå dit. Blir de tvingade att gå dit, har de antagligen inte speciellt stort intresse av att lyssna på psykologen, vilket torde innebära att det inte kommer att ge någon som helst effekt.

Finns det för övrigt något slags empiriskt bevis på att tillgängligheten av en skolpsykolog skulle minska antalet våldsbrott i skolan? Finns det några som helst belägg för att detta skulle fungera? Känns dumt att ändra lagen med rena spekulationer som grund.

Backman säger att “psykisk hälsa bör gÃ¥ före ordning i klassrummet”. Att eleverna är nÃ¥gorlunda psykiskt stabila är nog snarare FÖRUTSÄTTNINGEN för ordning i klassrummet, och problemen ligger sannolikt djupare än att de kan lösas med en tillgänglig psykolog.

3. Johan

“tillgänglig mysmamma”? Du visar snabbt dina värderinger om psykologproffesionen. Det är ju givetvis en kvinna och hon är givetvis mysig och omhändertagande som en riktig mor ska vara.
    Ja, det finns studier som visar att en god elevhälsa där det finns god psykologisk kompetens leder till ett bättre klimat på skolan. Jag undrar, eftersom du så klokt förstår att dessa barn lider av svåra komplexa problem, vem som skulle vara bättre lämpad än en psykolog att kunna arbeta med just dessa extremt svåra och komplexa problem. Vad tror du barnpsykologer håller på med? Kokar varm choklad och håller duktiga Fia i handen innan hon ska tävla i rytt?
    just dessa komplexa störningar är vad vi borde ha psykologer till. de är den grupp som helt klart är bäst lämpad att arbeta med detta. Givetvis tillsammans med lärare, läkare, föräldrar o.s.v. det finns stark empiri för denna kompetens goda inverkan. Så länge som detta inte finns inskrivet i lagen så kommer skolorna fuska med detta.
    Kräv elevhälsa med GOD KOMPETENS!

4. Filippa

Bra talat Johan!

I synnerhet som det idag pÃ¥ mÃ¥nga skolor saknas skolhälsovÃ¥rd överhuvudtaget. Parollen är istället “Lös det inom laget – ni träffar ju eleverna varje dag och de känner er och kan komma till er om det är nÃ¥got.!” Jag har själv känt mig förtvivlad dÃ¥ jag arbetat pÃ¥ skolor med endast en inhyrd kurator pÃ¥ 20% som litet stressat klämmer in sig i ett rum nÃ¥gonstans, en dag i veckan. Och som sagt – vissa skolor har inte ens det!

Som lärare bör och kan man givetvis prata med eleverna om man ser att de mår dåligt men expertisen, utbildningen, kunskapen har vi faktiskt inte, även om våra skolledare låtsas det för att slippa betala.

5. Kalle

Johan: Så är det säkert, jag bara reagerar på att Backman inte refererar till några undersökningar som visar på att tillgängliga psykologer i skolan leder till att antalet våldsbrott i skolan minskar.

Ungefär på samma sätt som jag reagerar på att du inte heller anger någon källa som backar upp dina påståenden.

Fram tills du kan visa på statistik som säger att en skolpsykolog resulterar i en minskning av våldsbrott i skolan är jag inte för en lagändring.

Är det inte ganska basic att ha någon slags statistik som underlag om man föreslår en lagändring?