Klonade historiemagasin med Hitler på agendan säljer tydligen?

Publicerad 26 augusti, 2010

Levande Historia – en helt ny typ av historietidning!” trumpetar redaktör Åke Persson stolt ut. ”Åh, så spännande!” tänker Dagens Skola som gillar fräschör och nya koncept, får syn på framsidan och liksom… undrar om Sveriges alla historiemagasin klonat sig ännu en gång? Historia verkar märkligt nog vara bara Hitler, stora slag, stora kungar, viktiga krigsstrategier osv. Vart tog människan (och kvinnan?) och hennes livsvillkor vägen… Syns inte… Finns inte… DS grubblar…

Dela detta med andra:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks

8 kommentarer till “Klonade historiemagasin med Hitler på agendan säljer tydligen?”

  1. Bella

    På gymnasiet var ljag och min klass lyckligt lottade som hade en lärarstudent som hade specialiserat sig på kvinnohistoria. För en gångs skull kunde även vi tjejer relatera till ämnet. Mer sådant, tack!

  2. filippa

    Det låter faktiskt helt otroligt bra, Bella! Men min erfarenhet är att de är få lärare som jobbar så, tyvärr! De allra flesta av mina kollegor kör den gamla, traditionella historien direkt efter läroboken. Jag begriper faktiskt inte riktigt varför historia bara ska handla om abstrakta företeelser som eleverna inte har en chans att identifiera sig med eller första; alla dessa förändringsprocesser, krigsstrategier, stora slag som ska räknas upp OCH alla dessa viktiga män. Det intressanta – den vanliga människans livsvillkor ligger om man har tur i en liten faktaruta som ingen läser. Kvinnor? Tja, kvinnor verkar inte funnits i historien alls! Det här är ett arv som de torra gubbsen som skriver läroplanerna och läroböckerna vårdar ömt! Synd, tycker jag. Inte minst för kidsen… 🙁

    Men man blir glad över din positiva erfarenhet som du skriver om i din kommentar, Bella… 🙂 Kanske är vi på väg mot en liten förändring. Fast än syns det inte i läroplanen tyvärr.

  3. frekar06

    Enligt Skollagen 2 § ska den som verkar inom skolan särskilt främja jämställdhet mellan könen. Det innebär att vi i historia inte bara har rätt utan är skyldiga att ta upp kvinnorna i historien som jag ser det. Att läroplaner, kursplaner och läroböcker inte tar upp det tänker jag strunta högaktningsfullt i när jag kommer ut och ska ha historia. Jag menar att jag har Skollagen på min sida i detta fallet. Den tänker jag hänvisa till om det dyker upp några byråkrater som försöker göra gällande att jag inte följer läroplaner/kursplaner. /Frekar06

  4. filippa

    Du har helt rätt Frekar06!

    Men…jag lovar att jag själv haft stora problem när jag försökt hålla en jämställd undervisning i historia med mina gymnasieklasser. Det finns helt enkelt för litet material om kvinnor/genusperspektivet som eleverna kan få tag i, vilket gör det oerhört svårt med bra grupparbeten etc. Vilket är märkligt. Enligt Ann-Sofie Ohlander forskars det hur mycket som helst på detta men det verkar vara mycket litet av all forskning som attraherar läromedelsförfattare, av något skäl. Ofta skyller förlagen på att ”inga lärare köper det om vi inte anlitar någon som skriver den traditionella historien ännu en gång” och det är säkert sant.

    Så de kommersiella krafterna styr helt enkelt vilken historiesyn våra elever får med sig. Jäkligt illa! 🙁

    Är nu själv, tillsammans med min man, inblandad i ett spännande läromedelsprojekt och vi ska verkligen göra allt för att få med genusbiten. Eller helt enkelt: Vi ska göra allt för att belysa att kvinnor faktiskt fanns (JO, det FANNS kvinnor förr också, jag lovar!!!) och inte sätta in dem i suspekta faktarutor eller beskriva dem alla som kvinnosakskämpar! 🙂

    Jag hoppas att fler och fler i samhället tycker att det är viktigt, trots att historielärarna inte verkar tycka det. (Konservativa gubbs och gumms de allra flesta!)

    Tack för din kommentar frekar06! Jag sätter min son i din klass när han börjar skolan! 🙂

  5. frekar06

    Filippa. Ett tips som du säkert känner till redan. Alla tiders historia har ett ca 30 sidor långt kapitel om kvinnokamp och kvinnors situation i historien. /Frekar06

  6. frekar06

    Det ska vara den bok som används i B-kursen.

  7. filippa

    Det är sant Frekar06! Kvinnokampen beskrivs ofta. I ett separat kapitel. Utöver det lyser ofta kvinnorna med sin frånvaro. Det jag menar är att man ofta utgår från en manlig norm om vad som är viktig historia: bonden, mannen, soldaten är liksom människan. Bondfrun, kvinnan, sjuksköterskan glömmer man väldigt ofta bort att belysa, trots att de säkerligen fyllt en lika viktig funktion i samhället. Så det är så att säga brödtextens norm jag skulle önska att man ändrade om du förstår hur jag tänker. 🙂

  8. frekar06

    Aha. Nu förstår jag dig bättre. Jo det kan jag absolut hålla med om. Det borde vara både män och kvinnor som belyses genom hela historia böckerna.

Kommentera

*

Copyright © DagensSkola.