Brott ska förebyggas inte övervakas

Publicerad 2 oktober, 2008

-Skolvärlden går mot en övervakningsnivå som vi på andra arbetsplatser skulle reagera mycket starkt emot, skriver Göran Gräslund, generaldirektör på Datainspektionen. Nu sätter han stopp för Big-Brother-skolornas kamerahysteri.

2 kommentarer till “Brott ska förebyggas inte övervakas”

1. Owe B

Att jämföra “vanliga” arbetsplatser med skolan är att göra det enkelt i överkant. PÃ¥ vilken vanlig arbetsplats kan en av “medarbetarna” plötsligt bli uppträngd mot väggen och fÃ¥ veta att om han eller hon inte gör som antagoniserna vill sÃ¥ kommer han eller hon att rÃ¥ka illa ut??
    PÃ¥ vilken vanlig arbetsplats är vuxna en minoritet ca 1 max tvÃ¥ per 25 – 30 elever. Skolan är en arbetsplats men inte nÃ¥gon “vanlig” sÃ¥dan.

Owe B (som inte är lärare!)

2. Filippa

Kanske är det bättre att försöka jobba med ungarnas beteende än att satsa miljoner pÃ¥ att filma dem när de beter sig illa. Den som blir mobbad vet säkerligen hur mobbarna ser ut och behöver knappast nÃ¥gon inspelad film pÃ¥ detta. Risken är att vi ersätter ett kontinuerligt värdegrundsarbete med det hotfulla budskapet att “sköt dig, för vi ser vad du gör!”

Inte min melodi i alla fall, Owe…