Slug Björklund avslöjar forskarnas ondskefulla antibetygskonspiration!

Publicerad 16 mars, 2009

– Hm… Dom ha jort et utrop nu foskana… Måste va mot betyg..?

Bild: stock.xchng

Tre forskare reagerar nu starkt mot samhällets strängare ton mot barn och unga – både i uppfostran och i skolan. Detta genom ett nät-upprop för en mer human uppfostran.

– Det finns en kraftig oro bland oss professionella, säger Hans-Åke Scherp, docent i pedagogik vid Karlstads universitet och en av initiativtagarna till uppropet som i nuläget har nästan 9000 namnunderskrifter, många av dem från lärare, professorer i pedagogik och psykologer.

Japp.

Så ere.

Och Utbildningsministern..?

Ja, ni gissar rätt. Där är det Godag Yxskaft direkt. Helt otroligt.

För herr Tucht-unt-ordning anser nämligen att uppropet i grunden är ett upprop mot betyg. Och betyg gillar han ju skarpt. Så det uppropet kan han minsann inte lyssna på.

Vi tar det igen:

Sveriges utbildningsminister upplever att uppropet handlar om något annat än de som skrivit ihop uppropet anser och eftersom han inte håller med om detta andra så skiter han i vad de säger hur som helst.

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen – om Björklund skulle göra nationella provet i Svenska skulle han med all sannolikhet få IG. För läsförståelse och korrekt källhänvisning är min själ inte hans starkaste gren.

Snälla, snälla Janne – försök förstå! Bara för att du tycker något väldigt, väldigt starkt betyder det inte att det är sant!

En annan viktig del i pedagogikkråksången är hans nonchalans för forskningsresultat inom humaniora. Tänk så lätt det är att avfärda människors kunskaper ändå. "Det finns inget facit trots att ni alla från olika håll och perpektiv kommit fram till samma slutsats. JAG tycker rätt – NI har fel!"

Snacka om kunskapsförakt!

Filippa Mannerheim, pedagog och journalist

4 kommentarer till “Slug Björklund avslöjar forskarnas ondskefulla antibetygskonspiration!”

1. Stig Moberg

Uppropet är ju rätt rörigt skrivet, men huvudpunkten är, som jag ser det, ett nytt angrepp mot regeingens skolpolitik, exemplifierad med bl.a. betyghets och nationella prov. Läs uppropet sÃ¥ blir det nog lite klarare 🙂 Jag har skrivit mer pÃ¥ min blogg …

2. Rektor

Det intressanta är att uppropet i sig är en partsinlaga (vad är inte det i och för sig). Scherp har en Ã¥sikt (och eventuellt en hypotes) som han forskar kring. Andra har en annan Ã¥sikt som de forskar kring (ex Inger Enqvist). De fÃ¥r alla stöd i sina Ã¥sikter av empiriska fakta. Vem skall vi luta oss mot? Skall vi lyssna pÃ¥ den av elever poppulära uppfattningen att en bra lärare är “lagom sträng”? Jag väljer att avstÃ¥ frÃ¥n Scherp dÃ¥ jag anser att han har fel men det är min Ã¥sikt och ej baserat pÃ¥ all vetenskap (dock pÃ¥ min erfarenhet och viss vetenskap).

3. Janne

Scherpning och rättning i ledet!

Hans-Åke Scherp och Majoren tillhör ytterligheterna i svensk skoldebatt. Tänk er en politisk debatt där enbart extrempartiernas argument framfördes. Problemen med både Scherps och Björklunds förslag är att de sällan berättar hur man rent praktiskt skall utföra åtgärderna.

Varken Scherps “lÃ¥t tusen blommor blomma” slagord eller Björklunds repressiva kaserngÃ¥rdspedagogik leder nÃ¥gonstans för det finns varken resurser eller lagliga medel för att genomföra dessa idéer.

Jag skulle mer än gärna auskultera när Scherp eller Björklund vikarierar. Känner att jag behöver lite nya pedagogiska knep.