Hur sjutton ska vi få utveckling på skolan nu?

Publicerad 11 maj, 2010

Signatur

Nu känner sig den här rektorn riktigt trött! Jag har just tagit del av avtalet mellan SKL och lärarförbunden. Resultatet blev en parodi till avtal. Vem kan vara nöjd med detta? Jag kan möjligen skönja att ekonomerna i kommunernas stadshus knyter näven och säger ”Yess” när de tar del av avtalet. Men vi andra? Nej, BLÄ! Är min spontana reaktion.

Jag kan se fördelar med att ändra arbetsförläggningen för lärare. Jag kan också se nackdelarna. Jag strider ej för det utan tycker att det är viktigare att jag får ut mer av min personal under den reglerade tid som jag har att nyttja redan idag. Detta jobbar vi med varje dag på vår skola. Framgångsrikt i de flesta fall och mindre framgångsrikt i några.

Det jag inte kan förstå är hur jag och alla andra skolledare ska kunna få tillgång till den bästa personalen när lönerna är så otroligt dåliga. Jag kräver mycket av mig själv och mina medarbetare. Jag kräver att man brinner för arbetet. Med denna typ av belöning så blir det väldigt ihåligt att kräva det tycker jag. Min morot till medarbetarna blir 2 % under första året och 1,5 % nästa. Det är en skam!

Jag skulle önska att någon, bara någon, som har någonting att säga till om skulle ta del av all den forskning som säger att resultaten på skolorna beror på den personal vi har (märk väl att jag skriver personal och inte bara lärare. Alla är viktiga). Vi måste börja betala för de som utför arbetet väl.

Nåväl, om två år kommer ett nytt avtal. Kanske kan vi då få….?

Nej, antagligen inte!

Besviken rektor

6 kommentarer till “Hur sjutton ska vi få utveckling på skolan nu?”

1. frekar06

Jag förstår inte varför arbetsgivare eller facken ens kunde komma på idén att skriva under detta avtal. Skickade ett mail till Folkpartiet för övrigt för att få svar på varför alla lokala kurser på gymnasiet, kurser som jag vet att många lärare/rektorer lagt ner mycket tid på, nu ska avskaffas. Får se om jag får något svar. /Frekar06

2. Tweets that mention DagensSkola » Hur sjutton ska vi få utveckling på skolan nu? -- Topsy.com

[…] This post was mentioned on Twitter by Peter Ellwe. Peter Ellwe said: Den bästa personalen måste få kosta pengar, nya avtalet ger "not so much " http://bit.ly/b1FHeH #skola #avtal #fail […]

3. Mats Gerdau

Hej, håller med dig om att lönenivåerna på alla duktiga lärare måste upp rejält. Men är inte avtalsnivåerna ett golv… En miniminivå som man kan gå över? Det finns väl inget förbud i avtalet mot att lägga på mer. Eller?

4. Rektor

Mats!
    Du har helt rätt att det är en mininivå. Men verkligheten är den att i komunerna så är det så att mininivå blir det samma som taket. Vi får ej någon lönekompensation utöver vad avtalet anger (åtminstone inte mer än mycket marginellt över). Så, om jag skall sätta högre löner än vad avtalet ger mig ekonomi för så måste dessa pengar tas från skolans totala budget. När jag granskar mina kostnader (exklusive lokaler) så ser jag att löner är ca 80 – 85 % av dessa. Om jag skall sätta in bara så lite som 0,5 % extra i löneökning på lärarna motsvarar hela den summan till exempel nästan hela vår budget för fortbildning för personalen. Om jag skulle sätta in 2 % så får skolan klara sig helt utan nya läromedel, biblioteksböcker, filmer, kemikalier och annat nödvändigt.

På min skola blir ”potten” (2 %) till lärarna ca 650 000 att fördelas på alla. Det motsvarar ca 550 kronor i månaden till alla om vi smetade ut det till alla. Så kommer jag ju ej göra. Några kommer att få kanske en hundring medan några andra kommer att få 1000 kronor. Men även 1000 kronor är lite med tanke på att vi kräver väldigt mycket av lärarna idag.

Jag skulle vilja se följande utveckling i svensk skola:
    1. Ge alla lärare som fungerar 5 000 kronor i lönelyft rakt av till alla (dvs de som ej klarar jobbet får inte ta del av detta).
    2. Ge därefter lärare ett ok procentuellt lönefyft under 5 till 10 år (ok kan vara allt mellan 3 till 5 % per år).
    3. Först därefter kan lärarkåren gå tillbaka till någon typ av indexökningar i paritet med övriga yrkesgrupper.

Därefter, anser jag, kommer statusen automatiskt höjas och vi i skolorna kan rekrytera lärare som vill vara lärare och har aktivt sökt sig till denna yrkesbana.

Är det naivt att tänka sig detta? Tja, kanske utifrån en kommunal ekonomi men vad är alternativet? Att befästa läraryrket som ett andra klassens akademiskt yrke? Nja, inte i min framtidsvision.