Endast i skolan växer möglet ostört

Publicerad 27 augusti, 2008

Bild: Stock. XCHNG

Ritt Goldstein beskriver i Aftonbladet hur svenska skolbyggnader håller på att mögla sönder. Stora resurser behöver läggas på att rädda våra barn från de giftiga svampmolnen. Det Goldstein berättar om är dock bara toppen på ett isberg. Majoriteten av de skolmiljöer vi har idag skulle aldrig accepteras som arbetslokaler inom andra yrkesverksamheter.

Om Swedbanks många lokaler skulle angripas av mögelsvamp, om väggarna på bankkontoren inte målats om på över trettio år, om vardagsslitage och söndersuttna soffor skulle vara den miljö som tjänstemännen arbetade i och kunde erbjuda sina kunder… Ja, ni fattar. Det skulle aldrig gå så långt.

Även om man jämför med andra delar av offentliga sektorn är det uppenbart att just våra skolor inte prioriteras. På en riktigt arbetsplats, på ett bibliotek till exempel, skulle aldrig arbetastagarna tvingas jobba gruppvis fem och fem för att datorerna inte räcker till. Inte heller skulle socialtjänstemännen tvingas hålla sig från att gå på toaletten för att kommunen inte hade råd att städa den. Redan innan slitaget var synbart skulle miljard efter miljard läggas ned på sanering, väggmålning och möbelinköp.

Det finns ett budskap i dagens torftiga, underutrustade, färglösa skolbyggnader. Budskapet är riktat till alla landets barn, ungdomar och lärare och det är ett mycket tydligt budskap: Vi tar er inte på allvar. Ert arbete är inte riktigt på riktigt.

Kettil och Filippa Mannerheim