Bara de BÄSTA personerna får läsa denna krönika

Publicerad 1 mars, 2009

Jag brukar ibland roa mig med att gå in på AMS och titta vilka lärarjobb som läggs ut landet över. Det är roligt. Jo, faktiskt. Vilka tjänster alltså! I synnerhet sådär i slutet av augusti när slasktjänsterna börjar poppa upp.

En gång hittade jag ett vikariat som beskrevs ungefär så här:

"Duktig allkonstnär sökes för undervisning i ämnena svenska, historia, engelska, religionskunskap A, fysik A och idrott och hälsa. I tjänsten ingår också att ta del av och ansvar för de arbetsuppgifter som finns inom programarbetslag och klasslärarlag samt handledaransvar för 20 elever. Tjänsten är på 67%."

Höhö. Den satte jag upp ovanför mitt skrivbord i lärarrummet. "Lärare kan!" liksom. Tydligen.

Igår var jag om igen inne på platsbanken för att glutta litet på vilka fantasiuppdrag rektorerna nu hittat på åt det stackars lärarsläktet. Trenden var tydlig.

"Dalarnas BÄSTA lärare i Spanska, Tyska, Japanska och Franska sökes!"

"Halmstads BÄSTA gymnasielärare i Biologi, Kemi, Naturkunskap och Matematik sökes"

"Svensk-och historielärare UTÖVER DET VANLIGA sökes!"

Dokusåpan Klass 9 A har min själ satt sina spår. Och någonstans inom mig blev jag heligt förbannad. Kanske borde jag, bara för kul, plocka med mig mitt CV, knata upp på de där rektorsexpeditionerna och lansera mig som den "BÄSTA" svenskläraren i hela Sverige.

– Ni förstår ju att jag är det, eftersom jag sökt tjänsten. Men nu är MIN fråga till er – Är ni den BÄSTA skolan i världen? Annars vill jag verkligen inte jobba här! Och du rektorn – är du den BÄSTA rektorn i hela Sverige? För någon annan rektor vill jag inte ha som chef, det förstår du säkert!

Ah – dessa idiotiska floskler!

PS: Kollade även utlagda tjänster för ekonomer, läkare och bibliotekarier men kunde av något skäl inte hitta någon arbetsplats som sökte den BÄSTA läkaren i hela Sverige. Märkligt!

Filippa Mannerheim, Den BÄSTA skribenten i hela världen!

4 kommentarer till “Bara de BÄSTA personerna fÃ¥r läsa denna krönika”

1. annemarie

Den här krönikan gillade jag. Anne-Marie

2. Filippa

Tack Anne-Marie, vad jag jag blir! 🙂 Ibland undrar man ju vad det är för stÃ¥lmän och stÃ¥lkvinnor samhället kräver bakom stÃ¥lkadedrarna. Varför kan det inte vara som i verkliga livet – att vi lärare ocksÃ¥ fÃ¥r vara… människor? Varför inte formulera det: “Vi önskar en ambitiös person med egen drivkraft, intresse och kunskaper i ämnet och stort engagemang i yrket?” Det räcker väl nästan lika lÃ¥ngt och är bra mer realistiskt?

Vi lärare borde rata de skolor som väljer att formulera sina tjänstebeskrivningar så, tycker jag.

3. Klara

SÃ¥ träffande! Man kan bli evinnerligt trött pÃ¥ hur skolans verklighet ibland omformas till nÃ¥gon form av tävling eller utslagning, där duktiga och kunniga personer med lämplig utbildning och passande personlighet inte räcker utan där man hela tiden ska vara “nÃ¥got utöver alla andra”….

Du sätter fingret pÃ¥ det – speciellt intressant med jämförelsen med läkartjänster!