49 av 50 AB-rubriker är satta av praoelever

Publicerad 2 februari, 2010

Tack Aftonbladet – här tog ni er ännu en chans att dissa oss lärare! Men hur är det med källkritiken? Eller var det månne en liten praoelev som satte rubben till dagens artikel..?

Efter att ha läst den klart missvisande men ack så medialt smaskiga rubriken ”Lärarna tar inte mobbningen på allvar” känner jag mig, för att uttrycka mig milt, litet smått irriterad. I synnerhet som jag själv frilansar som journalist och för en månad sedan gjorde en större artikel på ämnet för Skolportens Magasin 360 och märkligt nog snubblade över helt andra fakta än att Sveriges lärarkår inte tar mobbningen på allvar. Å andra sidan får vi ju reda på underlaget till de makalösa siffrorna – att 49 av 50 svenska skolor har stora brister i sitt antimobbningarbete – nämligen att de skolor som undersökts just är sådana skolor som man vet HAR problem med värdegrundsarbetet. (Snacka om intressant urvalsförfarande.)

Det är litet grand som att undersöka innehållet i fem skvallerpress-blaskor och sedan glatt smaska på med rubriken: ”Sveriges journalister granskar aldrig makthavare.”

Inget ont sagt om Anna Wide, undervisningsråd på Skolinspektionen. Hon är nämligen noga med att poängtera att de skolor som valts ut just är kända för att ha problem med kränkning och trakasserier. Resultatet är därför inte generellt för alla skolor i Sverige, understryker hon. Vilket kanske förklarar en del… Synd bara att denna, i mina ögon, ganska viktiga information, nämns i en parantes mitt i texten. Och trist att svenska lärares fenomenala arbete mot mobbning om igen underskattas och nedvärderas. Nåja, SVD hade inte ens med den informationen över huvud taget så det kanske är deras journalistiska metoder man borde ifrågasätta mest?

Och vi lärare är ju vana vid att utmålas som inkompetenta idioter i alla sammanhang så…

Själv har jag aldrig någonsin under mina år som lärare varit med om att en kollega yttrat något som ens har varit i närheten av det som står i Aftonbladets artikel: att barnen får skylla sig själva, att ”kärlek börjar alltid med bråk” och att litet får de väl tåla. Aldrig! Däremot har jag varit med om ett stort antal kollegor, däribland jag själv, som febrilt försöker lyckas med allt vad läraruppdragsryggsäcken innehåller. För det är inte litet vi ska klara av. Och hur vi än gör får vi medialt stryk. Satsar vi på ämneskunskap, läroplansmål och elevernas progression så är det vårt fel att ungdomar dricker alkohol och slår ihjäl varandra med stålpinnar på ett disco och kvällspressen med läsare kräver därför våra huvuden på ett fat. Samarbetar vi aktivt och fokuserar på elevvård, social utveckling, EQ och antimobbningsarbete så går pressen bärsärkargång för att eleverna inte lär sig Viskan, Lagran, Puttran och Snuttran och hela det periodiska systemet med bryllingar. Det är min själ inte lätt att bära hela samhällets framtid på sina axlar.

Nåja. Aftonbladets artikel passar hur som haver utmärkt till mitt läromedel som jag är i full färd att skriva. I och med denna artikel har jag ju fått ett klockrent exempel på hur problematiskt det kan vara att använda en AB-artikel som källa. Med frågor som: ”Är rubriken rättvisande? Finns det fog för påståendet i texten?” och ”Diskutera Aftonbladets artikel ur ett källkritiskt perspektiv. Finns det några faror med att presentera fakta på detta vis? Fundera och diskutera” kan eleverna förhoppningsvis få inblick i fenomenet försäljningssiffror kontra pressetik.

Man tackar och bockar för hjälpen, AB!

Filippa Mannerheim, gymnasielärare och journalist

4 kommentarer till “49 av 50 AB-rubriker är satta av praoelever”

  1. Rektor

    Filippa!
    Om vi bortser från det tragiska i ABs sätt att bedriva journalisik i, åtminstone, denna fråga så är din text mycket rolig. Det är uppenbart ointressant att skriva om alla heroiska insatser som utgör huvuddelen av alla skolors arbete.
    Jag hoppas att du menar allvar när du skriver att du nyttjar texten i ett läromedel; den skammen är de världa.

  2. filippa

    Rektor! TACK!!! Visst blir man som lärare litet upprörd. Skrev ett mejl till DN och påpekade deras misstag eftersom de, liksom SVD inte ens tog upp det faktum att majoriteten av skolorna som granskat hade problem med värdegrundsarbetetet. Fick ett mycket knasigt, förvirrat och märkligt svar tillbaka nämligen det mycket uppenbara som jag själv påpekade i mitt mejl till dem:

    ”Alla enskilda rapporterna om skolorna ligger på Skolinspektionens hemsida.
    http://www.skolinspektionen.se/sv/Kvalitetsgranskning/Genomforda-kvalitetsgranskningar/Skolornas-arbete-vid-diskriminering-och-annan-krankande-behandling/Alla-rapporter/

    Mejlet kom från en av journalisterna som inte ens bemödade sig med ett litet ”hej” inledningsvis eller att skriva under det. Min man tyckte att jag skulle svara: ”Godag Yxskaft. Ni läser tydligen mejl lika slarvigt som ni läser rapporter. Ajöken!” men det vågar jag inte, tyvärr… 🙂

    Hur som haver: Trist att alltid få bära hundhuvudet för alla hemska saker i samhället. Och ännu tristare när det faktiskt är fullkomligt felaktigt!

    Så JA, rektor, jag lovar – jag har redan plockat in både rapport och artikel i mitt manus och ämnar definitivt använda det som ett kanonbra bevis på hur journalister arbetar när det är som värst. Hoppas förlaget godkänner det bara… 🙂

  3. Janne

    Tyvärr har ju denna typ av skriverier spridit sig till media som jag trodde höll en högre nivå. Lyssnade på P1 igår och de gjorde nästan exakt samma misstag som AB. Det som skrämmer mig mest är hur ensidigt man väljer perspektiv. En hel yrkeskår står utpekad och inte enda representant får tillfället att kommentera. Byt ut lärare mot vilken annan yrkeskår som helst så hör de flesta hur illa det låter.

    På tal om mobbning tycker jag att denna form av journalistik har passerat gränserna för både mobbning och förtal. Kanske ett fall för juristerna och pressombudsmannen?

  4. Janne

    Filippa!

    Glömde att tacka för en bra krönika. Du skriver träffsäkert om de grodor som bl.a AB gör sig skyldig till men belyser också den otroligt snedvridna och ensidigt negativa rapportering som media ofta avhåller sig med. Skriverierna gör att jag emellanåt låter bli att nämna vad jag sysslar med för slippa utstå hån och en massa tyckande ”experter”. Jag undrar om inte det är dags för en debattartikel eller upprop mot denna närmast kampanjliknande journalistik mot skolan i allmänhet och lärarna i synnerhet.

Kommentera

*

Copyright © DagensSkola.