Utflykt utan ansvar

Publicerad 26 augusti, 2009

Och så var det skolklassen som var på museibesök. 30 stycken 15-åringar trängdes i filmsalen, lyssnade, antecknade och svarade på frågor. (Nåja, i ärlighetens namn var det mest tjejerna som lyssnade och antecknade och killarna som pratade. Ni vet så där som det brukar vara…)

Det var ett lyckat besök, trots killgänget som fnissade, småbråkade och störde längst bak.

Gänget uppförde sig dock jämförelsevis bra. I alla fall om man tittade på den manlige läraren, som halvlåg över tre platser, litet lätt nonchalant. Att "hans" killgäng bråkade sönder delar av museilärarens spännande upplägg, verkade han inte tycka vara något problem. Ibland gäspade han litet lojt. Av vana? Leda? Ointresse? Ingen vet.

Men ibland skäms man över sitt släkte.