Strunta i betygen och skolka mycket så går det nog bra!

Publicerad 23 september, 2008

 

Terri Eriksson har helt rätt. De ungdomar som sköter skolarbetet, kommer i tid till lektionerna och tar skolan på stort allvar har inte en chans. Chans har däremot de som skolkar. De har ju tid att utveckla sina talanger och att skaffa sig ett stort och betydelsefullt kontaktnät i arbetslivet redan under sin tonårstid.

 

Terri Eriksson själv hade aldrig fått jobb på en musikkanal i radion om det inte vore för att hon som tonåring ägnat största delen av sin tid med att gräva fram skivor med baskiska punkband. Ja, istället för att tillbringa tiden i ett tråkigt klassrum då, som vissa andra dumskallar gjorde. Tur för Terri att hon prioriterade så rätt. Och synd om duktiga Lisa som korkat nog var fullt upptagen med att satsa på MVG i alla ämnen och inte fick det där jobbet. Dumt, mycket dumt.

 

– Fröken, vad krävs det för att bli journalist? Hur ska jag göra? frågar mig ibland mina duktiga och ambitiösa elever på SP journalistik och kommunikation.

 

– Fixa silikontuttar, var med i en dokusåpa, mingla mycket, skaffa kontakter, skratta ofta och mycket! säger fröken då.

 

Nej, det gör hon naturligtvis inte.

 

– Arbeta målmedvetet, satsa på att lära dig skriva bra, läs mycket, skaffa dig en bred allmänbildningsbas, arbeta hårt så att dina betyg blir bra…

 

Bla, bla, bla…

 

Fröken säger det hon önskar vore sant. För i ett lärarhjärta gör det ont att säga det som blivit sanning i dagens Sverige:

 

– Skolka mycket! Ta dig ut ur den här dammiga skolbyggnaden så fort du får chansen. Skaffa dig ett extrajobb på helger och kvällar, bra referenser från arbetslivet, satsa på det du tycker är kul och skapa kontaktnät överallt. Få folk att tycka att du är en trevlig prick – då får du jobb. Strunta i betygen – den arbetsinsats du lägger ned härinne, om du kan skriva eller inte, är inte värt något i det verkliga livet. Lycka till!

 

Ibland är det faktiskt inte så roligt att vara fröken…

 

 

Kommentera

*

Copyright © DagensSkola.